آیا روغن مورچه در رفع موهای زائد موثر است

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 1 از 5 (از 2401 رای)

 

موها نقش به سزایی در زیبایی افراد بر عهده‌دارند. اهمیت به این مسئله در میان افراد به‌ویژه آقایان تا جایی پیش رفته است که افراد زیادی به‌منظور رفع کم‌پشتی یا کچلی سر، به کلینیک‌های کاشت مو مراجعه می‌نمایند؛ رفع موهای زائد برای بانوان نیز به میزان کاشت مو برای آقایان اهمیت دارد ، شاید تاکنون نام روغن مورچه به‌عنوان راهکاری برای رهایی از موهای زائد به گوشتان خورده باشد! در این مقاله سعی کرده‌ایم توضیحاتی در این زمینه در اختیار همراهان گرامی امان قرار بدهیم. لذا از شما درخواست می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در ادامه همراهی نمایید.
آیا بنا بر طب سنتی رهایی از موهای زائد با استفاده از روغن مورچه امکان‌پذیر است؟
حتماً تاکنون در اماکنی هم چون آرایشگاه‌ها، مراکز زیبایی و عطاری‌ها در مورد مزایای استفاده از روغن مورچه در از بین بردن موهای زائد شنیده‌اید. جالب است بدانید که در کتب سنتی هم چون: تحفه حکیم مومن تبریزی و مخزن‌الادویه خراسانی که از قدیمی‌ترین منابع طب سنتی به شمار می‌روند و قدمت آن‌ها به بیش از 200 سال پیش بازمی‌گردد، مطلبی در مورد مزایای استفاده از روغن مورچه در از بین بردن موهای زائد بیان‌نشده است؛ اما توضیحات جامعی درباره سایر مزایای استفاده از این روغن آورده شده است.. بر طبق این کتب سنتی، با استفاده از مورچه‌های ساییده شده می‌توان موهای زائد را از میان برد. روش کار نیز به این صورت است که در قدیم مورچه‌ها را می‌کشتند و پس از ساییدن آن‌ها، ماده به‌ دست‌آمده را بر سطح پوست می‌مالیدند و بدین ترتیب از رشد موهای زائد جلوگیری می‌کردند. بدین ترتیب با استفاده از این روش، مانع از رشد موهای زائد می‌شده‌اند. گفتنی است که این روش نیز بیشتر به افرادی که تاکنون از هیچ روشی برای از بین بردن موهای زائد خود پیروی نکرده‌اند، مناسب است.

 

آیا روغن مورچه صنعتی نیز در رفع موهای زائد موثر هستند؟

امروزه می‌توان روغن مورچه را به‌صورت صنعتی از عطاری‌ها تهیه نمود؛ اما سؤالی که در این میان پیش می‌آید این است که آیا روغن مورچه صنعتی به‌اندازه مورچه‌های ساییده شده کاربرد دارند یا خیر؟ با کمی فکر درمی‌یابیم که تهیه روغن مورچه به‌صورت صنعتی از مزایای روغن مورچه طبیعی برخوردار نیست؛ زیرا تهیه و تولید روغن مورچه در این حجم وسیع از مورچه‌های کشته‌شده، امری غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر این‌گونه باشد، برای تولید روغن مورچه به تعداد بی‌شماری مورچه نیاز خواهد بود. قاعدتاً نگهداری و پرورش مورچه در حجمی وسیع به‌منظور تولید روغن مورچه در عرصه صنعت نیز امری ناممکن به نظر می‌رسد. شایان‌ذکر است که بر طبق مطالب ذکرشده در طب سنتی، سخنی از روغن مورچه زده نشده است و تنها مواردی در حسن استفاده از مورچه کشته‌شده (طلا کردن) بیان‌شده است. بنابراین می‌توان گفت هیچ منبع موثقی دال بر مزیت استفاده از روغن مورچه صنعتی در طب سنتی به‌ منظور از بین بردن موهای زائد وجود ندارد. گفتنی است برخی از عطاری‌ها به‌صورت دستی، روغن مورچه تهیه می‌کنند؛ لذا اگر به دنبال راهی برای دسترسی به روغن مورچه طبیعی می‌گردید، باید به عطاری‌های معتبر مراجعه نمایید.

آیا بنا بر طب مدرن، رهایی از موهای زائد با استفاده از روغن مورچه امکان‌پذیر است؟

جالب است بدانید که برخی از پزشکان حال حاضر بر این باورند که روغن مورچه در به تعویق انداختن روند رشد مو نقش خواهد داشت. آنان برای این باورند که اسید فرمیک موجود در روغن مورچه، ساقه مو را از بین خواهد برد اما آسیبی به پیاز مو نمی‌زند؛ از همین رو نقشی در از بین بردن موهای زائد نخواهد داشت. دسته دیگری از پزشکان بر این باورند که روغن مورچه هیچ‌گونه تاثیری در از بین بردن پیاز و ساقه مو نخواهد داشت.

آیا میان‌روغن مورچه ایرانی و خارجی تفاوتی است؟

جالب است بدانید که آوازه تاثیرات معجزه‌آسای روغن مورچه بر روی موهای زائد در خارج از ایران نیز پیچیده است و زنان آمریکایی و اروپایی به‌شدت از این روش راضی هستند و معتقدند که آثار معجزه‌آسای این روغن 4 الی 5 مرتبه پس از استفاده نمایان خواهد شد. برخی از افراد بر این باورند که قطعاً روغن مورچه‌ای که در ایران تهیه و تولید می‌شود با تولیدات خارج از ایران مغایرت دارد؛ اما روال کار در تهیه روغن مورچه به این صورت است که تخم مورچه را آسیاب می‌کنند و تحت حرارت 50 درجه سانتی گراد مایعی قهوه‌ای‌ رنگ را از آن استخراج می‌نمایند و با عطرمایه خوشبو آن را معطر می‌نمایند. 

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید