طریقه مصرف، عوارض و تاثیر ماینوکسیدیل

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 2/3 از 5 (از 2420 رای)

در گذشته دارویی برای درمان فشار خون تجویز می شد با نام ماینوکسیدیل (MINOXIDIL) جهت کاهش و درمان فشار خون که عارضه این دارو رشد ناخواسته موها بود که پزشکان را بر آن داشت تا از این مسئله در جهت درمان ریزش مو استفاده کنند امروزه داروی خوراکی آن برای بیماری فشار خون و مصرف موضعی آن به صورت محلول  ضد ریزش مو است.ماینوکسیدیل داروی ضد ریزش مو بوده و مصرف 1 میلی لیتر از محلول ماینوکسیدیل به صورت روزانه برای نواحی که پیاز موی فعال دارند مانند سر، ریش و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض داروی ماینوکسیدیل

  تاثیر داروی ماینوکسیدیل

داروی ضد ریزش موی ماینوکسیدیل در ابتدا برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا آندروژنیک مورد استفاده قرار میگرفته اما امروزه برای سایر الگوهای ریزش نیز استفاده می شود. ماینوکسیدیل دوره فاز رشد فعال مو(Anagen) را افزایش داده و باعث ضخیم شدن موهای نازک شده یعنی موها بلندتر و کلفت تر میشوند.

عوارض داروی ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل حاوی 5% پروپیلن گلیکول (یک ماده شیمیایی غیرفعال در محلول ماینوکسیدیل) است، در برخی موارد از عوارض این ماده این است که در بیماران موجب حساسیت و خارش، خشکی پوست، پوسته ریزی، خارش وقرمزی پوست می شود که میتوانند از داروی فاقد پروپیلن گلیکول استفاده کنند

برای افرادی که از داروهای کورتیزون، وازلین، یا ترتينوئين استفاده می کنند توصیه شده قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است بدن مقدار زیادی از دارو را جذب کند در این صورت امکان بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

بانوان باردار نیز بهتر است از این دارو در این دوران استفاده نکنند

در ابتدای درمان بیمار ریزش بیشتری را ممکن است مشاهده کند ولی جای نگرانی نیست و به تدریج اثرات مثبت مصرف ظاهر می شود

سایر عوارض نادر ولی امکان پذیر مصرف ماینوکسیدیل شامل موارد ی چون: ورم دست‌ها، پاها، یا صورت

،درد در ناحیه سینه، افزایش سریع وزن، سردرد، ضربان قلب نامنظم یا سریع، کاهش میل جنسی، فشار خون بسیار پایین

طریقه و میزان مصرف داروی ماینوکسیدیل

روزانه 1 میلی لیتر(15 قطره یا 7 پاف برای اسپری) از دارو ماینوکسیدیل را روی پوست سر که حتما خشک و تمیز است ریخته و با انگشتان بر روی پوست سر (ماساژملایم ) از مرکز ناحیه قرار گرفته و به سمت بیرونی پخش می شود و تا 4 ساعت قبل و بعد از مصرف دارو نباید سر شسته یا از سشوار و ... استفاده شود.

میزان مصرف دارو برای خانم ها 2% و برای آقایان 5% طبق استاندارد غذا و داروی امریکا در نظر گرفته شده است.

برای بروز اثرات مثبت محلول ماینوکسیدیل حداقل ۶-۴ ماه استعمال مداوم آن لازم است.حداکثر اثر آن حدود یکسال بعد از شروع درمان آشکار می گردد.

ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی صورت و ریش

این دارو می‌تواند دارای اثربخشی مناسب برای رفع ریزش موی منطقه‌ای ریش و سبیل باشد ماینوکسیدیل برای نواحی که پیاز مو در آنجا فعال باشد تاثیر گذار خواهد بود برای آقایان در رویش مجدد ریش بسیار موثر است که بهتر است میزان 2% مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشت در صورتی که در ناحیه ای پیاز مو به صورت کامل از بین رفته باشد دارو تاثیر گذار نخواهد بود

موارد منع استفاده از داروی ماینوکسیدیل:

خانم های باردار

افراد بالای 65 سال و زیرر 18 سال

افرادی که دچار بیماری های پوستی در ناحیه مورد نظر هستند

از داروی ماینوکسیدیل میتوان بعد از کاشت موی طبیعی هم با مشورت پزشک استفاده کرد که بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید