راه های مقابله با موهای زائد

علت وجود موهای زائد در خانم ها

موی زائد در تمام خانم ها یک علت اصلی و اساسی دارد:

افزایش سطح هورمون های مردانه ! لابد می پرسید پس چرا بعضی خانم ها موی زائد دارند و بعضی ندارند؟ جوابش ساده است: خانم هایی که موی زائد دارند، هورمون های مردانه خونشان بیشتر است. حالا احتمالاً می پرسید: خب، چرا هورمون های مردانه در خون بعضی از خانم ها بیشتر است؟ این هم جوابش ساده است: افزایش هورمون های مردانه در خانم ها معمولاً در برخی بیماری ها اتفاق می افتد، مثلاً بیماری تخمدان پر از کیست یا همان PCO، تومور تخمدان و تومور غدد فوق کلیوی. 

موهای زائد


اما خانم هایی هم هستند که وقتی آزمایش خون می دهند، پزشکشان به آن ها می گوید که سطح هورمون های مردانه در خونشان طبیعی است، ولی باز هم با موی زاید دست به گریبانند. آن ها دیگر چرا؟ علتش معمولاً این است که آن ها حساسیت پوستشان نسبت به هورمون های مردانه، بیشتر از حد طبیعی است. داروهایی هم وجود دارند که منجر به پدید آمدن موهای زائد می شوند. قرص های جلوگیری از بارداری ، کورتون ها و هورمون ها جزء همین داروها هستند.
ژنتیک، مطابق معمول، بی تأثیر نیست و اغلب پزشکان، ریشه های وراثتی را هم در بروز این مشکل، مؤثر می دانند. اگر جستجو کنید، می بینید که معمولاً مادر، خواهر، عمه یا خاله بیمار هم از همین مشکل رنج می برند. البته سن خانم ها هرچه بالاتر می رود، احتمال ایجاد موهای زائد در بدنشان بیشتر می شود.
راه های مقابله با موهای زائد بدن : برای مقابله با موهای زائد، قبل از هر کار دیگری، اگر اضافه وزن دارید حتماً با کاهش وزن، میزان هورمون های مردانه در خونتان پایین می آید و جلوی رشد موهای زائدتان گرفته می شود. اما از این حرف ها که بگذریم، با این مهمان های ناخوانده به شیوه های دیگری هم می شود برخورد کرد: اگر پرمویی شما از نوع خفیف است و پزشکان هم این اطمینان را به شما داده که با یک مشکل هورمونی جدی مواجه نیستید، میتوانید کلاً از درمان صرف نظر کنید؛ چرا که هیچ خطری تهدیدتان نمی کند. ولی اگر از به خطر افتادن زیبایی تان ترس دارید، می توانید بروید سراغ درمان های موضعی؛ و اگر درمان های موضعی هم به کارتان نیامد، از داروها کمک بگیرید. مهم ترین داروهایی که در چنین مواردی تجویز می شوند، عبارتند از: سیپروترون استات و اسپیرونولاکتون.
مهم ترین روش های درمان موضعی موهای زائد هم عبارتند از: تراشیدن مو، استفاده از موبر، چسب های سفید کننده، بند انداختن و استفاده از موم ، الکترولیز و لیزر موهای زائد.
داروهای ضد هورمون های مردانه: داروهایی وجود دارند که تأثیر هورمون های مردانه را در بدن کاهش می دهند. البته بین 3 تا 6 ماه طول می کشد تا این داروها اثر کنند. ضمن این که، این داروها در کاهش رشد موهای زائد جدیدتان هم موثرند. یعنی برای رفع موهای زائد قبلی تان نمی توانند کار چندانی انجام بدهند. داروی خاصی نیز وجود دارد که مشخصاً برای کم کردن رشد موهای زائد صورت، ساخته شده است. این دارو به شکل کِرِم عرضه و روی صورت و چانه مالیده می شود. این کِرِم بین 4 تا 8 هفته پس از مصرف اثر می کند، هرچند که گهگاه ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید