علل ریزش موی سر که باید مورد بررسی قرار گیرد

دلایل ریزش مو

مو یکی از قسمت‏ها‎ی مهم سر است که نقش آن در زیبایی صورت غیرقابل انکار است. ریزش مو به دلایل مختلفی صورت می‎گیرد از جمله بیماری‏ ها‎ی ارثی، استفاده از برخی داروها، سوانح و ... . در زیر به بررسی علل اصلی ریزش مو می‎پردازیم:

عامل تغذیه

کمبود و فقر آهن، روی، کلسیم، فسفر، و ... عامل مهمی برای ریزش مو می‎باشد. در این مواقع با مصرف قرص‏ها‎ی مکمل و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‎توان موهای از دست رفته را بازیافت.

کاشت مو

بیماریها

برخی بیماری سخت ممکن است موجب ریزش مو شوند. دلیل این امر استرس‏ها‎ی پر تنش در دوره بیماری و مصرف داروها می‎باشد. برای مثال بیماری دیابت موجب ریزش موی شدید می‎گردد. در بیماری‏ها‎یی که روش شیمی درمانی استفاده می‎شود، برای مدت کوتاهی موها بطور کامل می‎ریزند. در این مورد امکان رویش مجدد مو وجود دارد.

اختلالات هورمونی

کم کاری تیروئید منجر به کاهش هورمون‏ ها‎ی لازم در خون می شود و پر کاری آن نیز هورمون‏ها‎ی اضافی را وارد خون می‎کند که این عامل استقامت ریشه مو را کاهش و در نتیجه ریزش شدید مو رخ می‎دهد. با برطرف کردن این بیماری، موها رشد طبیعی خود را از سر می‎گیرند. از سوی دیگر بر هم خوردن هورمون‏ ها‎ی زنانه از جمله استروژن و هورمون مردانه آندروژن نیز عامل دیگری برای ریزش مو می‎باشد. ایجاد تعادل در هورمون‏ها‎ می‎توان موجب رویش دوباره موها شود.

چربی و خشکی پوست سر

زمانی که پوست سر بیش از انداز چرب و به شوره دچار باشد، ریزش مو شروع می‎شود. خشکی شدید پوست سر نیز مانع از گردش خون و در نتیجه زنده ماندن ریشه موها می‎شود.

 با توجه به عللی که برای ریزش مو بیان شد، در موارد نادری که ریزش موها خفیف باشد می‎توان با مراجعه به پزشک پوست و مو، رویش آن را از سر گرفت و با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‎کند، به رشد مجدد مو کمک کرد. اما این امر برای همه ممکن نیست و فقط در مواردی که علت مو، کمبود و فقر برخی عناصر موجود در بدن باشد، می‎توان ریزش مو را جبران نمود. زمانی که فرد به دلیل ژنتیکی و یا سوانح به طاسی و یا ریزش موی شدید دچار می‎شود، برای رویش مجدد موها چاره ای جز کاشت مو ندارد.

کاشت مو

نحوه کاشت مو

برای کاشت مو چندین روش وجود دارد.  نحوه کاشت مو به صورت تیمی بوده و اولین قدم برای انجام آن، یافتن پزشک متبحر می‎باشد. در این روش، موهای خود شخص از ناحیه پشت سر وی برداشته و با استفاده از میکروسکوپ و لوپ‏ها‎ی مخصوص، فولیکول‏ها‎ی آن به صورت تک تک جدا و با ایجاد برش‏ها‎یی در حد 1 میلیمتر، در ناحیه گیرنده قرار داده می‎شوند. یکی از نکات مهم در کاشت مو، عدم حساسیت و واکنش بدن به موهای کاشته شده است که علت آن هماهنگی و تناسب میان موهای کاشته شده و موی بدن می‎باشد.

کاشت مو نیاز به مراقبت‏ ها‎ی ویژه‏ای ندارد. یک نکته مهم در کاشت مو، ریزش موهای کاشته شده پس از ۴ تا ۶ ماه  می‎باشد که امر طبیعی است و پس از مدتی رویش آنها از سر گرفته می‎شود.

عوارض و مشکلات احتمالی کاشت مو

کاشت مو برای افرادی انجام می‎شود که یا بطور کلی موهای خود را از دست داده اند و یا طاس شده اند. افرادی که کاشت مو انجام می‎دهند نیاز به استراحت طولانی ندارند، رشد مجدد موها  2 تا 4 ماه بعد آغاز شده و در مجموع 6 ماه طول می‎کشد تا موها به رشد کامل خود برسند.

عوارض کاشت مو در صورتی که توسط یک پزشک مجرب صورت بگیرد هیچ عارضه ای متوجه بیماران نخواهد شد. اما برخی مشکلات پس از پزشکی اجتناب ناپذیر است که موقت است و پس از مدت کوتاهی برطرف می‎شوند از جمله:

تورم خفیف در پیشانی که با تنظیم حالت نیمه نشسته در حین خواب برای چند شب اول و استفاده از کمپرس سرد از بین می رود.

مور مور شدن خفیف در ناحیه سر نیز یکی دیگر از مشکلات پس از کاشت مو می‎باشد که گاهی تا چندین روز طول می‎کشد.

در موارد نادری ممکن است بیمار دچار خونریزی خفیف شود. این امر با پانسمان فشار و رعایت حالت نیمه نشسته برطرف می‎شود.

اگر در قسمت‏ها‎یی که تحت کاشت مو بوده درد احساس شود، با قرص ‏ها‎ی مسکن که توسط پزشک تجویز می‎شود، قابل رفع می‎باشد.

اگر در قسمتی که مو کاشته شده، خارش صورت بگیرد، خاراندن ممنوع است زیرا موجب آسیب رسیدن به موها می‎شود. در مواقعی که خارش زیاد می‎شود می‎توان با شستشوی مرتب و مرطوب کردن محل کاشت با سرم شستشوی خنک، لوسیون بتامتازون و مصرف آنتی هیستامین، از میزان خارش کاست.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید
نظر شما

ممنون از مطالب خوبتون

admin
پاسخ مدیر

با سلام متشکر از نظر شما