هشدارهای ضروری کاشت مو در بیماران دیابتی

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 2/3 از 5 (از 2403 رای)

نکات مهم کاشت مو برای بیماران دیابتی

برخی بیماران بر این باورند که کاشت مو برای بیماران دیابتی غیرممکن است و عمل‌های غیر قابل قبولی برای این بیماران وجود دارد.ما عنوان می‌کنیم که کاشت مو برای بیماران دیابتی دارای عمل کاملاً متفاوتی است:

کاشت مو در بیماران دیابتی-کلینیک کاشت مو

1.انجام آزمایشات هورمونی

نرخ قند خون بایستی یک روز قبل از عمل تا هفت روز پس از عمل در میزان نرمال باشد تا روش FUE را بتوان انجام داد و تا بیست روز پس از عمل بایستی نرمال باشد تا روش FUT را بتوان انجام داد.

ما قبلاً درباره عوارض کاشت مو همانند عفونت و بافت‌مردگی را ذکر کرده‌ایم. در اینجا مقاله‌ ای در مورد هشدارهای ضروری ارائه می‌کنیم که بیماران دیابتی بایستی هنگام انجام عمل کاشت مو در نظر بگیرند.

بیماران دیابتی را می‌توان به مقوله‌های زیر تقسیم کرد:

افرادی که دارای پیشینه دیابت خانوادگی می‌باشند اما خودشان بیمار نیستند. یعنی بیمارانی که به NIDDM انسولین وابسته نیستند؛ که همچنین ممکن است به دو مقوله تقسیم شوند:

این دو مقوله کاندیدهایی برای عمل کاشت مو می‌باشند:

بیماران دیابتی با میانگین سطوح قند خون که بیماری را با رژیم و بدون استفاده از دارو کنترل می‌کنند.

بیماران دیابتی که به دارو برای کنترل سطح قند خون خود نیاز دارند.

این سه نوع به هیچ وجه کاندیدهایی برای عمل کاشت مو نیستند و همیشه در مورد خطرات انجام چنین روندی می‌باشند.

بیماران دیابتی نوع 3/a که به انسولین همراه با داروها یدیگر برای کنترل سطوح قند خون نیاز دارند.

بیماران نوع 3/b که از تمام روش‌های بالا برای کنترل سطوح قند خون استفاده می‌کنند با این حال هنوز قادر به کنترل آن نیستند.

2.اثرات بالینی در طول عمل

عمل کاشت مو 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد و گاهی اوقات برای بیماران خیلی خسته‌کننده است که به خاطر اضطراب و بیهوشی می‌باشد. مختصراً، عمل کاشت مو منجر به افزایش سطوح کورتیزول و گلوکووژن و هورمون رشد می‌شود که تمام این هورمون‌ها منجر به افزایش سطوح شکر می‌شوند که همراه با تولید پایین انسولین می‌باشد. بدین خاطر است که چرا نیاز انسولین در طول این عمل افزایش می‌یابد.

در همین زمان، دز انسولین در طول رگ قبل از عمل ضرورتاً هیچگونه تفاوتی بوجود نمی‌آورد. این امر ممکن است منجر به کاهش نرخ قند خون نشود اما ممکن است منجر به افزایش نرخ نرمال در عرض 5-4 ساعت شود. از این رو به منظور انجام عمل کاشت مو برای بیماران دیابتی، نیازهای زیر بایستی برآورده شوند:

نظارت مداوم و عملی

مدیریت انسولین

تزریق کالگوس

عوارض جانبی عمل‌ کاشت مو در بیماران دیابتی

قند خون اسیدی

کاهش قند خون

افزایش قند خون

این علائم و عوارض جانبی معمولاً در عمل‌ها با استفاده از روش های کاشت مو مانند روش FUT پدیدار می‌شوند در این میان، در عمل‌ها با استفاده از روش FUE، طول‌ مدت عمل خیلی کمتر است. در رابطه با عمل‌های کاشت موی مدرن، برای پزشکان مهم است تا این علائم و شرایط را در نظر بگیرند و از ابتدا آماده باشند.

3.سطوح قند خون بالا

سطوح قند خون برای بیمارانی که دیابت خود را با تمرین، رژیم‌های غذایی، دارو یا انسولین در طول عمل‌های کاشت مو با استفاده از روش FUE کنترل می‌کنند ممکن است به مدت 5 روز قابل کنترل نباشد. اضطراب نیز ممکن است منجر به افزایش سطوح قند خون شود. بدین خاطر است که چرا بیماران دیابتی معمولاً به استانداردهای درمان بالاتری نیاز دارند. بیمارانی که به تزریق انسولین قبل از عمل نیاز ندارند، بیمارانی هستند که به انسولین در زندگی روزانه خود نیاز ندارند. تمام بیماران دیابتی بایستی موافقت کامل قبل از عمل را ارائه کنند.

آیا کاشت مو برای بیماران دیابتی ایمن است؟

کاشت مو ایمن‌ ترین و موثرترین روش بازیابی مو با نتایج طبیعی و مادام‌العمر است.

روش کاملاً ایمن و بدون ریسکی از بازگرداندن جذابیت است اما در رابطه با بیماران دیابتی که سطح گلوکز بالاتری با نوع 1 و 2 دارند، جراحان بایستی خیلی در ارائه درمان ریزش مو، محتاط باشند.

قبل از ورود به جزئیات ریسک‌های کاشت مو برای بیمار دیابتی، مهم است تا دو نوع دیابت را درک کرد.

نوع 1 وضعیتی است که در آن فرد دیابتی وابسته به وسیله‌ی انسولین برای تزریق انسولین جهت کنترل گلوکز یا شکر در خون جهت زنده ماندن می‌باشد.

نوع 2 وضعیتی است که در آن بیمار می‌تواند سطح گلوکز را بدون وابستگی انسولین کنترل کند و کنترل عمدتاً به وسیله‌ی قرص یا رژیم صورت می‌گیرد.

کاشت مو برای نوع 1

کنترل سطح گلوکز در این نوع اندکی دشوارتر است از این رو بهبود زخم‌ها به یک مشکل تبدیل می‌شود که به خاطر گردش آنها می‌باشد اما با این حال بیماران می‌توانند موی خود را بدست آورند اما جراح بایستی وسیله جراحی از پیش‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ای داشته باشد.

جراح پیش‌جراحی می‌تواند سنجش‌های بازدارنده همانند انتخاب رژیم قبل از جراحی و موارد دیگر را با بیمار بحث کند.

در طول جراحی، پزشک بایستی به  صورت پیوسته سطح شکر را نظارت کنید و حتی استروئیدها بایستی مورد اجتناب قرار گیرند.

پس از جراحی، بیماران بایستی برای مراقبت پس از عمل به شکلی بازدارنده هدایت شوند و به صورت مداوم سطح شکر را بررسی کنند.

کاشت مو برای نوع 2

چنین مشکلی برای بیماران نوع 2 وجود ندارد زیرا که جراحی کاشت مو برای آنها ایمن است. پزشکان ادعا می‌کنند که اگر سطح شکر تحت کنترل باشد در این صورت هیچ مشکلی برای جراحی وجود ندارد. حتی فرایند بهبود مشابه باقی می‌ماند زیرا که سر به صورت عروقی است از این رو به ندرت منجر به عفونت می‌باشد و حتی فرای فرایند بهبود مشابه با کاشت برای بیماران نرمال باقی می‌ماند.

دیابت چگونه منجر به ریزش مو می‌شود؟

دیابت رایج‌ ترین بیماری است. بر طبق ارزیابی تحقیق در ایالات متحده بیش از 23 میلیون نفر از دیابت رنج می‌باشند و تحقیق مشابهی تشخیص می‌دهد که 24 درصد از افراد مبتلا به دیابت می‌باشند که تشخیص داده نشده‌اند. دیابت یک بیماری است که می‌توان آن را کنترل کرد اما در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند. تغییرات زیادی که بدن بخاطر دیابت متحمل آنها می‌شود به یک روتین تبدیل می‌شود. هرچند که تغییرات فیزیکی بوجود آمده توسط علائم دیابت، منجر به دلیلی از استرس برای بسیاری از افراد می‌شود.

تمام افراد نمی‌دانند که یکی از مهمترین علائم داشتن دیابت، ریزش مو است. از بین رفتن پنجاه تا صد تار مو بر مبنای روزانه امری نرمال است اما بیش از این نشان دادن ریزش مو است.

برطبق دکتر رانا عرفان که بهترین کاشت موی FUE اسلام‌ آباد را ارائه می‌کند «بیشتر بیماران دیابتی قبل از تشخیص دیابت متحمل ریزش مو می‌شوند». با این حال، با دلایل ریزش مو، شما با علائم دیگری همانند دهان خشک، تشنگی زیاد، ادرار مکرر، کاهش سطح انرژی و احساس مشکلات دید مواجه می‌شوید که این علائم نشان می‌دهد که سطح خون بدن شما بالا است.

4.پیامدهای دیابت که منجر به ریزش مو می‌شوند

بسیاری از افراد که مبتلا به دیابت می‌باشند دارای ریسک بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیه می‌باشند. ریزش مو به دلیل دیابت یک پیامد کمتر بحث‌شده می‌باشد زیرا که بر شخصیت و نه بر سلامت اثر می‌گذارد. اکنون ما برخی دلایل ریزش مو به خاطر دیابت را بحث می‌کنیم:

5.تغییر هورمونی

عدم تعادل هورمون‌ها به شکل‌های مختلفی بر بدن ما اثر می‌گذارد اما رایج‌ترین علائمی که عدم تعادل هورمونی را تعریف می‌کنند، ریزش مو می‌باشد. در ابتدای دیابت، بدن فرد متحمل تغییرات هورمونی می‌شود. بر طبق گفته بسیاری از پزشکان، عدم تعادل هورمونی رایج ترین دلیل ریزش مو می‌باشد.

6.اختلال در گردش خون

به منظور داشتن موهای سالم، بدن نیازمند مواد مغذی و ویتامین‌های معینی است. گردش خون مناسب جهت انتقال ماده‌ی مغذی پایه در سر موردنیاز است که فولیکول مو را برای موهای سالم، تحریک می‌کند. گردش خون در دیابت تحت تاثیر قرار می‌گیرد که بر مهمترین بخش بدن که سر ما می‌باشد، اثر می‌گذارد. هنگامی که گردش خون در سر مناسب نیست، فولیکول مو تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نهایتاً از بین می‌رود که منجر به ریزش مو می‌شود. اگر گردش خون صحیح نباشد در این صورت سلول‌ها را از تولید موی جدید، منع می‌کند.

7.افزایش سطح قند خون

همانطور که تاکنون اشاره کردیم که گردش خون نامناسب چگونه منجر به ریزش مو می‌شود، بیماران دیابتی از ریزش موی شدیدی به دلیل افزایش سطح گلوکز رنج می‌برند. زمانی که سطح گلوکز در خون افزایش می‌یابد؛ تغذیه و مهمتر اینکه اکسیژن قادر به انتقال صحیح به سلول‌های مو نمی‌باشد. متعاقباً، دیابت بر گردش خون اثر می‌گذارد و زمانی که گردش خون تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ماده مغذی و اکسیژن در سلول‌ها مختل می‌شوند که نهایتاً منجر به ریزش مو می‌شود.

8.استرس

هنگامی که تشخیص داده می‌شود که فرد مبتلا به دیابت است، بایستی متحمل بسیاری از تغییرات روتین شوند. بایستی آماده‌ی تغییر زندگی خود از رژیم تا فعالیت فیزیکی خود باشند؛ که استرس زیادی بر روز اول تشخیص این امر وجود دارد که منجر به ریزش مو می‌شود. فاکتورهای بسیار دیگری وجود دارند که در بیمار دیابتی ارائه می‌شوند که نهایتاً منجر به ریزش مو می‌شود. یک بیماری تغییردهنده‌ی زندگی است زیرا که فرد بایستی رژیم و وزن خود را کنترل کند، بایستی فعالیت‌های فیزیکی معینی را انجام دهد تا سطح قند خود را کنترل کند. اگر این موارد برای کنترل سطح قند خون موثر نباشند در این صورت پزشک، داروهایی برای حفظ سطح شکر تجویز می‌کند. از این رو اگر شما با ریزش مو مواجه هستید که همراه با علائم دیگری است؛ در این صورت با یک پزشک مشورت کنید تا بدانید دلیل ریزش مو چیست.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید
نظر شما

Good

admin
پاسخ مدیر

Thanks