مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک رعایت چه مواردی است

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 1/7 از 5 (از 2411 رای)

لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نیازمند مراقبت صحیح است. در صورتی که از محل خروج چربی های اضافه به خوبی مراقبت نشود، ممکن است به محلی برای رشد باکتریها و نهایت عفونت تبدیل شوند. پس از اینکه لیپوماتیک به پایان رسید، پزشک توصیه های لازم را برای بیمار توضیح می دهد. به طور کلی مجموعه مراقبت های پس از لیپوماتیک را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

خونریزی پس از انجام جراحی کمی نگران کننده است. که البته با مصرف داروهایی که از سوی پزشک تجویز می شود می توان به راحتی خونریزی را کنترل کرد. برای جلوگیری از خونریزی مجدد، اکیدا توصیه می شود که بیمار بلافاصله پس از خروج از مطب استراحت کرده و از انجام فعالیت های سنگین و برخی ورزش ها همچون دو، وزنه برداری و ... خودداری کند.

 پس از درمان لیپوماتیک ممکن است مقداری خونابه از جای زخم خارج شود. این خونابه ها همان باقی مانده چربی هایی هستند که ذوب شده و به دلیل قرار گرفتن در کنار مویرگ ها با مقداری خون ترکیب شده و با رنگ قرمز خارج می شوند. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست. زیرا پس از چند روز به طور کامل از محل جراحی خارج می شوند. بهتر است با گاز استریل این خونابه ها جذب شود.

لیپوماتیک شکم در مردان _ کلینیک

درد پس از لیپوماتیک کاملا طبیعی است. برای تسکین می توان استامینوفن کدئین استفاده کرد. سایر داروهایی نیز که پزشک تجویز می کند می توانند درد را کاهش دهند.

پوشیدن گن مخصوص نیز از دیگر توصیه های پزشک است. با استفاده از گن، خونابه ها به سرعت از بدن خارج می شوند و این امر مانع از درد ناشی تجمع مایع می شود. بیمار باید تا مدت 4 هفته به طور کامل از گن استفاده کند.

اگر بیمار بتواند خونابه ها را سریعتر از بدن خود خارج کند، علاوه بر این که تورم و کبودی کمتر می شود، دوره بهبودی نیز به حداقل می رسد. بنابراین بهتر است محل جراحی شده ماساژ داده شود تا خونابه ها خارج شوند. با بسته شدن منافذ برش ناشی از جراحی، مایع خونابه در یک قسمت جمع می شود و موجب درد و بزرگی سایز بدن بیمار می شود.

گنی که پس از لیپوماتیک استفاده می شود نباید بیش از اندازه تنگ و یا شل باشد. براساس نظر پزشکان بهتر است گن معادل 17 تا 21 میلیمتر جیوه بر بدن فشار وارد کند. در صورت تنگ بودن گن، خونرسانی را با مشکل مواجه می کند و گن گشاد نیز نمی تواند درمان لیپوماتیک را تکمیل کند.

از آنجا که بیشتر جراحی لیپوماتیک در ناحیه شکم انجام می شود، نشستن کمی دشوار است. بنابراین بهتر است بیمار تا بهبودی کامل از توالت فرنگی استفاده کند تا به ناحیه شکم فشار وارد نشوند. همچنین در روزهای ابتدایی درمان لیپوماتیک، بهتر است بیمار از نشستن 90 درجه یا مستقیم خودداری کند. توصیه پزشکان دراز کشیدن و لم دادن است.

پیاده روی از چند روز اول لیپوماتیک آغاز می شود اما پیاده روی باید کوتاه و با گام های کوتاه باشد. استراحت مطلق تنها برای چند ساعت اول است و پس از آن راه رفتن به سرعت بهبود زخم ها کمک می کند.
برداشتن پانسمان پس 24 ساعت و توسط پزشک انجام می شود. بیمار نباید خودسرانه اقدام به برداشت پانسمان کند. زخم های کوچک ناشی از لیپوماتیک بخیه نمی شوند تا خونابه ها از طریق آنها خارج شوند. بنابراین ممکن است پانسمان به زخم بچسبد. در این صورت برداشتن آن نیازمند تخصص و مهارت کافی می باشد که از عهده بیمار خارج است.

تا 2 روز اول پس از انجام لیپوماتیک توصیه می شود تا بیمار هنگام خوابیدن از سفره های پلاستیک استفاده کند. زیرا هنگام دراز کشیدن از بدن او خونابه خارج می شود که طشک یا زیرانداز را کثیف می کند. دراشیت یکی از محصولات مخصوص این کار است که می توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

چگونگی از بین بردن چربی در لیپوماتیک _ کلینیک

حمام رفتن تا اطلاع و اجازه کامل از پزشک ممکن نیست. زیرا در صورت نفوذ آب به سوراخ های لیپوماتیک، احتمال ابتلا به عفونت افزایش می یابد. ضمن اینکه بیمار باید 10 روز اول، از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند. همچنین رفتن به استخر، جکوزی، خوابیدن در وان و یا شنا نیز ممنوع است.

به دلیل استفاده پزشک از لیدوکائین برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر، ممکن است بیمار پس از خروج از مطب به مشکلاتی از قبیل لرزش بدن و یا اندامها و همچنین مور مور شدن، شنیدن صدای زنگ و یا وزوز در گوش، سوزن سوزن شدن دور لبها، مشکل در تکلم و حالت منگ و گیچی دچار شود. این علائم کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی تا یک هفته پس از لیپوماتیک ممنوع است و مدت زمان بهبودی را افزایش می دهد. بهتر است در این مدت بیمار از میوه ها و به ویژه آب پرتقال و آناناس استفاده کند. غذاهای نرم از قبیل سوپ بهتر است. 

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید