هر آنچه که باید قبل و بعد از عمل های جراحی بدانیم

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 5 از 5 (از 2401 رای)

تعاریف: جراحی یک تکنولوژی متشکل از معالجه فیزیکی بر روی بافت‌ها می‌باشد. 
به عنوان یک اصل کلی، عمل زمانی به عنوان یک جراحی در نظر گرفته می‌شود که شامل برش بافت‌های بیمار یا انسداد زخم قبلاً پایدار می‌باشد. عمل‌های دیگر که ضرورتاً تحت این مقوله قرار نمی‌گیرند (همانند آنژیوسکوپی یا آندوسکوپی) ممکن در صورتی بعنوان جراحی در نظر گرفته شوند که شامل عمل جراحی «عمومی» همانند استفاده از محیط استریل، بی‌هوشی، شرایط بیهوشی، ابزارهای جراحی عادی و غیره باشند. تمام شکل‌های جراحی به عنوان عمل‌های تهاجمی درنظرگرفته می‌شوند؛ «جراحی غیرتهاجمی» معمولاً به عنوان برشی در نظر گرفته می‌شود که به ساختار برش‌یافته، نفوذ نمی‌کند. 

جراحی-کلینیک کاشت مو

انواع عمل جراحی

عمل‌های جراحی عموماً به وسیله فوریت، نوع عمل، سیستم بدن، درجه تهاجم‌ گری و ابزارآلات ویژه مقوله‌ بندی می‌شوند.

بر مبنای زمان‌بندی: جراحی گزینشی به منظور اصلاح وضعیت غیرتهدید کننده‌ی جان انجام می‌گیرد و با درخواست بیمار انجام می‌گیرد. جراحی نیمه‌ گزینشی یک جراحی است که بایستی انجام گیرد تا از معلولیت دائمی یا مرگ اجتناب کرد اما ممکن است برای مدت زمان کوتاهی به تاخیر افتد. جراحی فوریت یک جراحی است که بایستی سریعاً انجام گیرد تا جان، اندام یا عملکرد بدن را نجات داد.

بر مبنای هدف: جراحی اکتشافی به منظور کمک یا تایید به تشخیص انجام می‌گیرد. جراحی درمانی منجر به درمان وضعیت قبلاً تشخیص‌داده شده انجام می‌گیرد. جراحی زیبایی به منظور بهبود ظاهر ساختار نرمال انجام می‌گیرد.

بر مبنای نوع عمل: قطع عضو شامل برش عضو بدن می‌باشد؛ اخته کردن نیز یک مثال می‌باشد. قطع شامل حذف تمام یا بخشی از ارگان داخلی یا عضو بدن می‌باشد. پیوند شامل اتصال مجدد عضو بدن می‌باشد. جراحی بازسازی شامل بازسازی عضو آسیب‌دیده یا بدریخت‌شده‌ی بدن می‌باشد. جراحی پیوند، جایگزینی اندام بدن به وسیله قرارگذاری عضو انسان دیگر به بیمار می‌باشد. حذف اندام از فرد زنده برای استفاده در پیوند نیز نوعی جراحی است.

بر مبنای عضو بدن: زمانی که جراحی بر روی یک سیستم یا ساختار اندام انجام می‌گیرد ممکن است به وسیله‌ی ارگان، سیستم ارگان یا بافت موجود دسته‌ بندی شود. مثال‌ها شامل جراحی قلبی، جراحی معدی‌روده‌ای و جراحی ارتوپدی باشند.

بر مبنای درجه‌ی عمل‌های جراحی: جراحی با کمترین تهاجم‌ گری شامل برش بیرونی‌تر به منظور قرارگذاری ابزارهای ریز در درون حفره یا ساختار بدن یا به صورت جراحی لاپراسکوپی یا آنژیوپلاستی می‌باشد. در مقابل، عمل جراحی باز همانند لاپروتومی نیازمند برش بزرگ برای دسترسی به قسمت مورد نظر است.

بر مبنای تجهیزات بکار رفته: جراحی لیزر شامل استفاده از لیزر برای برش بافت به جای تیغ جراحی یا ابزارهای جراحی مشابه می‌باشد. میکرو جراحی شامل استفاده از میکروسکوپ عمل برای جراح جهت مشاهده‌ی ساختارهای کوچک می‌باشد. جراحی رباتیک از ربات جراح همانند سیستم‌های Da Vinci یا Zeus استفاده می‌کند تا ابزار تحت هدایت جراح را کنترل کند.

جراحی-کلینیک کاشت مو

واژگان

اسامی جراحی شامل برش با اسمی برای اندامی که باید برش یابد شروع شده و به اکتومی منتهی می‌شود. عمل‌های شامل برش اندام یا بافت به اوتومی منتهی می‌شوند. یک عمل جراحی که دیواره شکمی را برش می‌دهد تا به حفره شکمی دسترسی یابد، لاپاروتومی می‌باشد.

عمل‌های با کمترین تهاجم‌گری شامل برش‌های کوچکی می‌باشند که از طریق آنها اندوسکوپ قرارگذاری می‌شود به اینوسکوپی منتهی می‌شوند. بعنوان مثال، چنین جراحی در شکاف شکمی، لاپاروسکوپی نامیده می‌شود.

عمل‌ها برای ایجاد منفذ دائمی یا نیمه دائمی که استوما نامیده می‌شوند با استومی منتهی می‌شوند.

مراقبت پیش از عمل جراحی

قبل از جراحی، بیمار آزمایش‌های پزشکی را انجام می‌دهد، آزمایشات پیش از عمل مشخصی را دریافت می‌کند و وضعیت فیزیکی او مطابق با سیستم طبقه‌بندی وضعیت فیزیکی ASA درجه‌ بندی می‌شود. اگر این نتایج رضایت بخش باشند، بیمار یک فرم موافقت را امضاء می‌کند. اگر انتظار رود که عمل منجر به خونریزی زیادی شود، اهداء خون ممکن است چندین هفته قبل از جراحی صورت گیرد.

مراقبت پس از عمل جراحی

پس از تکمیل جراحی، بیمار به واحد مراقبت پس از بیهوشی انتقال می‌یابد و به صورت نزدیکی نظارت می‌شود. زمانی که تشخیص داده می‌شود که بیمار از بیهوشی ریکاوری شده است،او یا به بخش جراحی در بیمارستان انتقال می‌یابد یا ترخیص می‌شود. در طول دوره‌ی پس از عمل، عملکرد عمومی بیمار ارزیابی میشود، بازده عمل ارزیابی می‌شود و محل جراحی برای علائم عفونت بررسی می‌شود. چندین عامل ریسک در ارتباط با مشکلات پس از عمل همانند نقص ایمنی و چاقی وجود دارد. چاقی از گذشته به عنوان یک عامل ریسک برای بازده‌های مغایر پس از جراحی شناخته شده است.

سالمندان

سالمندان دارای سلامت فیزیکی خیلی متغیری می‌باشند. افراد سالمند شکننده در خطر زیاد مشکلات پس از جراحی می‌باشند و نیازمند دقت بیشتری می‌باشند. ارزیابی بیماران سالمند قبل از جراحی ممکن است به درستی مسیرهای ریکاوری بیماران را پیش‌بینی کند. یک مقیاس شکنندگی از پنج آیتم استفاده می‌کند: کاهش وزن غیرعمدی، ضعف ماهیچه، خستگی، فعالیت فیزیکی پایین و سرعت پیاده‌روی کندشده. یک فرد سالم امتیاز 0، فرد خیلی شکننده امتیاز 5 را دارا می‌باشد.

کودکان

جراحی بر روی کودکان نیازمند بررسی‌هایی می‌باشد که در جراحی بزرگسالان رایج نیستند. کودکان و نوجوانانی که هنوز از لحاظ فیزیکی و ذهنی در حال توسعه می‌باشند، اتخاذ تصمیمات آگاهانه را دشوار می‌سازند و موافقت خود برای درمان جراحی را می‌دهند.

افراد با مشکلات سلامت

فرد با وضعیت پزشکی نامناسب ممکن است به نیازهای ویژه‌ای در طول جراحی نیاز داشته باشند که بیمار عادی نیازی به این موارد ندارد.

جمعیت آسیب‌پذیر

پزشکان جراحی را با موافقت بیمار انجام می‌دهند. برخی بیماران قادر به ارائه موافقت آگاهانه‌تری نسبت به بیماران دیگر می باشند. افرادی مانند افراد زندانی، افراد با مشکل روانی، افراد در معرض اجبار و افراد دیگری که قادر به تصمیم‌گیری نیستند به نیازهای ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد مراقبت شخصی خود دارند. 

انواع جراحی های زیبایی مانند جراحی بینی، جراحی پلک، جراحی شکم، لیفت بازو، لیفت صورت در کلینیک زیبایی زیر نظر متخصصین زیبایی انجام می شود.

            نظرات کاربران

            به این مقاله امتیاز دهید
            با تشکر امتیاز شما می باشد
            لطفا نظر خود را بنویسید