روش های ترمیم مو چیست

موها بخشی از ظاهر ما را تشکیل می دهند و تقریبا می توان گفت، موی سر نقش مهمی در زیبایی ما دارد. موی سر علاوه بر نقشی که در زیبای هر فرد ایفا می کند به حفظ و نگهداری گرما نیز کمک کرده و سر را در برابر آسیب های فیزیکی و ضربه ها حفظ می کند. از این رو ریزش موها و نازک شدن آن ها که به علل مختلف ایجاد می شود نگرانی هایی در پی دارد. ترمیم مو یا پیوند مو با استفاده از موی طبیعی انسان زیر نظر پزشک متخصص یکی از راه هایی است که می تواند به این نگرانی ها خاتمه دهد.

روش های انجام ترمیم مو

روش FIT

روش FUT

روش ترکیبی

روش FIT در سال 2002 مرسوم شد. این روش کاشت مو مناسب افرادی است که در پشت سر دارای موهای مشکی و ضخیم و پرپشت هستند. در این روش  گرافت ها یا فولیکول های موی حاوی 1 تا 4 تار مو از پوست پشت سر خارج می گردند تا توسط پزشک در قسمت طاس سر کاشته شوند.

برای انجام این کار ابتدا موهای سر کوتاه می شوند حال پزشک مرحله حساس و مهم طراحی خط رویش مو در جلو سر را آغاز می کند. طراحی صحیح خط رویش مو سبب می گردد تا عمل ترمیم مو بسیار طبیعی جلو کند.

در مرحله بعد پوست سر ضد عفونی شده و پس از بی حس شدن موضعی کار برداشت فولیکول ها به کمک پانچ های کوچک و ظریفی به قطر 75/0 تا 2/1 میلی متری یا میکرومتر آغاز می شود. این مرحله با توجه به تعداد گرافت ها ممکن است چند ساعتی به طول انجامد. در پایان پشت سر پانسمان می شود.

 اکنون پزشک ناحیه طاس سر را با بتادین ضدعفونی و سپس بیحس می کند. حال با استفاده از تیغ های بسیار نازک و کوچک به ایجاد شکاف یا سوراخ هایی به اندازه 0.8-1.5 میلیمتر و عمق 3-4 میلیمتر می پردازد و وارد مرحله کاشت می شود.

کاشت فولیکول ها در داخل شکاف های پوست سر با توجه به تعداد آن ها 2 یا 3 ساعت طول می کشد پس از بازبینی نهایی سر بیمار پانسمان شده و او ترخیص می شود.

در روش FUT  لازم نیست کل موها تراشیده شود در این عمل تزریق یی حسی در پوست سر در چند نقطه انجام می شود تا بی حسی کامل حاصل گردد بعد پزشک نواری به عرض یک تا دو سانتی متر و به طول 20-32 سانتی متر از پوست پشت سر بر می دارد و محل برداشته شده بخیه می شود.

حال با استفاده از میكروسكوپ گرافت هایی که هر یک حاوی 1 تا 4 تار مو است از نوار برداشته شده جدا می شوند. اکنون یک خط موی جدید در ناحیه بدون مو توسط پزشک متخصص طراحی می شود و گرافت ها با دقت در شکاف های ریز و کم عمق ایجاد شده روی پوست کاشته می شوند. در نهایت فولیکول های کاشته شده بازبینی شده و سر بیمار پانسمان می شود

ترکیب دو روش کاشت مو (FUT+FIT) به کاشت تعداد تار موی بیشتری منجر می شود و پشت سر آسیب نمی بیند. در این روش معمولا روز اول از روش FUT و روز دوم از روش FIT استفاده می شود و در هر بار یک منطقه از طاسی با مو پر می شود. در نتیجه ی روش ترکیبی  از بانک موی سر که در پشت سر قرار دارد حداکثر استفاده می شود.

با توجه به میزان انعطاف پذیری پوست ناحیه پشت سر و تراکم موهای آن منطقه در افراد مختلف تعداد فولیکول تعیین می گردد. در صورتی که کیفیت و کمیت موهای بانک موی پشت سر خوب باشد می توان 9 ماه بعد کاشت مو را تکرار کرد و فولیکول های بیشتری برداشت و تراکم مو در ناحیه طاس را افزایش داد.

در کلینیک کاشت مو کاشت توسط مدرسین کاشت مو انجام می شود که در نهایت ، نتیجه  به دست می آید و عوارض ناخوشایندی همچون تراکم کم ، اسکار در پشت سر و خط موی غیر طبیعی در جلوی سر پدید نمی آید. 

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید