تقویت موی سر به روش PRP

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 2 از 5 (از 2401 رای)

پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) عبارت است از پلاسمای غنی از پلاکت که از خون گرفته میشود که حدود پنج برابر خون طبیعی، پلاکت دارد. در حالت عادی، به غیر از سلولهای قرمز خون و سلولهای سفید خون، خون ما حاوی سلولهای شناخته شده ای به نام پلاکت میباشد. این پلاکتها مسئولیت تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم را بر عهده دارند. پلاکتها حاوی فاکتورهای رشدی میباشند که موجب ترمیم و بازسازی قسمتهای آسیب دیده بدن میشوند.

حدود دو دهه پیش، پی آر پی وارد عرصه پزشکی شد. چرا که پزشکان دریافته بودند که خواص پلاکتها به ویژه در بازسازی بافتها غیر قابل انکار است. بسیاری از متخصصان برای درمان مشکلاتی که برای بیماران رخ میداد، سعی داشتند تا از این پلاسما استفاده کنند. در این میان متخصصان پوست و مو نیز تلاش زیادی در استفاده از PRP برای درمان ریزش مو کردند. این پلاسما راه درمان کم مویی و طاسی را تغییر داده بطوری که پیدایش آن انقلابی در درمان ریزش مو در سراسر جهان شده است.

توانایی پلاکتها در لخته کردن خون، موجب اهمیت روش درمانی PRP شده است که با افزایش تعداد پلاکتها در یک منطقه زخمی، ظرفیت التیام بافت در آن منطقه با سرعت بیشتری انجام میشود.

نحوه درمان ریزش موی سر با استفاده از PRP

فولیکولهای مو با جذب اکسیژن از بافت مجاور، زنده باقی میمانند که عرضه پلاکتها و گلبولهای سفید با استفاده از روش PRP موجب تقویت مکانیسم بهبود زخم طبیعی بدن میشود. از سوی دیگر پی آر پی در واقع سلولهای بنیادی فولیکولهای موی تازه منتقل شده را تحریک میکند. در این صورت روش PRP پس از کاشت مو، تاثیر مطلوبی بر استحکام ریشههای تارهای کاشته شده دارد.

در واقع در روش پی آر پی، پلاسمای غنی از پلاکت به بدن بیمار تزریق میشود که برای رشد موی کم پشت شده، پیوند مو و بهبود زخم استفاده میکنند. در این روش، فولیکولهای مو یا ریشه موها باید سالم باشند تا رشد موها نیز به شکل طبیعی ادامه پیدا کند. فولیکولهای مو به دلیل تغذیه توسط خون زنده میمانند. وقتی پلاکتها را توسط پی آر پی به محل فولیکول آسیب دیده مو وارد میشوند، مکانیسم ترمیم زخم به صورت طبیعی تقویت میشود. برخی پزشکان بر این باورند که PRP میتواند برای تحریک رشد فولیکولهای مو، جهت جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار بگیرد.

مراحل تقویت مو از طریق PRP

تقویت مو از طریق PRP در سه مرحله صورت میگیرد که عبارت است از:

مرحله اول: ابتدا پزشک به میزان 35 الی 40 CC از بیمار خون میگیرد و خون دریافتی را در داخل چند کیت (لوله)  پی آر پی  ریخته و لولهها، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار میگیرند.

مرحله دوم: خون گرفته شده باید در دو  مرحله حدود 10 دقیقه چرخانده شوند تا اجزای خون از یکدیگر جدا شوند. در این میان پلاکتهای تغلیظ شده نیز از سایر اجزای خون جدا میشود. با این کار PRP که حاوی عوامل رشد سلولهای بنیادی است، آماده استفاده در پوست سر هستند. این فرایند با هدف افزایش اثرات درمان PRP در ریزش مو صورت میگیرد.

مرحله سوم: پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک سوزن ظریف به داخل پوست سر تزریق میشود. برای این کار باید پلاسما را در نقاط مختلف سر با عمق 3 تا 4 میلیمتر تزریق کرد. پزشک باید مقدار کمی از حجم پی آر پی را در هر تزریق وارد پوست سر کند تا بیمار درد کمتری را متحمل شود. با اتمام این فرآیند، بیمار مرخص میشود.

از نکاتی که پس از تزریق پی آر پی توصیه میشود، خودداری از استحمام است. بیمار میتواند به کارهای روزانه خود بپردازد و در این مورد هیچ مشکلی برای او وجود ندارد. 

شرایط استفاده از روش PRP  برای تقویت مو

روش PRP اگر چه موجب تقویت موهای طبیعی و پیوند زده می شود اما برای همه قابل استفاده نیست. افرادی که به عفونت فعال در پوست سر مبتلا هستند و همچنین کسانی که سابقه عفونتهای ویروسی مثل زونا، دیابت، هرگونه اختلال لخته شدن خون دارند و یا بیمارانی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین هستند، و یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین مصرف میکنند، نمی توانند از این روش استفاده کنند.

مزایای استفاده از روش PRP

در برخی از موارد این روش حالت پیشگیری دارد که با استفاده از روش پی آر پی بیمار نیاز به کاشت مو نخواهد داشت و موهای فعلی او تقویت میشوند.

فاکتورهای رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدید و پر پشت کردن موهای قبلی تاثیر شگرفی بر جای میگذارد.

این روش موجب ضخیم شدن مو و در نتیجه تقویت موهایی میشود که در نتیجه کاشت و پیوند رشد کرده اند.

پلاسمای غنی از پلاکت در روشهای کاشت موی FUE یا FUG به ناحیه اهدا کننده تزریق شده که موجب افزایش سرعت بهبودی جای زخم می شود.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید