مراحل کاشت مو FIT

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 5 از 5 (از 2401 رای)

کاشت مو تنها با یک روش انجام نمی شود و پزشکان روش‎های متعددی را بدین منظور استفاده می‏کنند. یکی از این روشها FIT می‏باشد که در سال 2002 در کشور آمریکا رایج شد. در این روش جراحی انجام نمی شود و کاشت بصورت سرپایی صورت می‏گیرد. برداشت از موها نیز به صورت پراکنده انجام می‏شود و به همین دلیل نیازی به بخیه زدن وجود ندارد.

نحوه کاشت مو با روش FIT

در کاشت مو با روشFIT  و یا غیرجراحی، واحدهای فولیکولی، حاوی 1 تا 4 تار مو بوسیله یک ابزار ظریفی (پانچ یک به یک) از پشت سر خارج و سپس در ناحیه طاسی کاشته می‏شوند. در این روش خط بخیه در پشت سر ایجاد نمی شود و در محل برداشت هر یک از فولیکول‎ها، نقطه سفید کوچکی در پوست باقی می‏ماند که قابل مشاهده نیست. از اینرو افرادی که موهای خود را خیلی کوتاه نگه می‏دارند، می‏توانند از این روش استفاده کنند.

مراحل کاشت مو با روش FIT

1.انجام معاینات و بررسی‎ها

ابتدا پزشک، بیمار را معاینه می‏کند. نمونه برداری از موی سر و گرافت‎ها به منظور افزایش سرعت کار و انجام فرایند کاشت به بهترین شکل ممکن انجام می‏شود.

2.برداشت فولیکول‎های مو از پشت سر

برای برداشتن فولیکول باید موهای سر به طول کامل تراشیده و ناحیه برداشت موها در پشت سر علامت گذاری گردد. موهای این ناحیه در برابر اثرات هورمون‎های مردانه مقاومت بالایی دارند و به راحتی نمی ریزند. برای طراحی خط رویش، از جلوی سر طراحی آغاز می‏شود. این مرحله اهمیت زیادی دارد. چرا که طراحی صحیح، مراحل کاشت مو را طبیعی تر نشان می‏دهد.

3.آماده کردن بیمار برای کاشت مو

با رفتن بیمار به اتاق مخصوص کاشت مو، سر بیمار با بتادین ضدعفونی می‏شود و سپس پزشک آن را با بی‎حس می‏کند. برای این امر لیدوکایین به پوست سر تزریق می‏شود. این کار توسط سوزن‎های بسیار ظریف صورت می‏گیرد که بیمار درد زیادی را حس نمی کند.

4.برداشت مو از سر

برای برداشت مو از نواحی مورد نظر پزشک، باید از پانچ‎های کوچک و عینک‎هایی با بزرگ نمایی 2.5 تا 5 برابر استفاده شود. ناحیه ای که از آن مو برداشت می‏شود، عموما پشت سر است زیرا ریشه مو در این نقطه استحکام بالاتری دارد. پانچ در پزشکی ابزاری است شبیه به سوزن‎های باریک با قطر 0.75 تا 1.2 میلیمتری است که با حرکت چرخشی وارد پوست سر می‏شود. این مرحله با توجه به تعداد گرافت‎های مورد نیاز، مدت زیادی طول می‏کشد. پس از اتمام مرحله برداشت مو، ناحیه مورد نظر پانسمان شده و بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرار می‏گیرد. سوراخ‎های پشت سر به بخیه نیاز ندارد و با سرعت باور نکردنی تنها ظرف چند روز اثرات آن از بین می‏رود. از سوی دیگر با بلند شدن موهای این ناحیه، جای برداشت موها ناپدید می‏شود.

5.نگهداری از گرافت‎ها

فولیکول‎های برداشت شده در ظرف شیشه ای حاوی سرم نمکی خنک گذاشته می‏شود. ممکن است دمای اتاق موجب آسیب رساندن به فولیکول‎ها شود. در این محلول خنک می‏توان فولیکول‎های مو را 5 الی 8 ساعت زنده نگهداشت. گرافت‎های FIT بدون چربی اضافه و ظریف هستند و استقامت کمی دارند. به همین دلیل مراقبت از آنها اهمیت دارد.

6.ایجاد شکاف در ناحیه مورد نظر

در محل مورد نظر برای کاشت مو، باید با استفاده از تیغ‎های نازک، شکاف‎های کوچک ایجاد ‏شود. اندازه این شکاف‎ها بین 0.8 تا 1.5 میلیمتر و عمق آن‎ها تنها 3-4 میلیمتر است و به همین دلیل جای نگرانی برای ایجاد آنها وجود ندارد. دقت در زاویه فرو رفتن تیغ در پوست سر، اهمیت زیادی دارد چرا که فولیکول‎های مو، زاویه شکاف‎ها را به خود جذب می‏کنند. تناسب عمق شکاف‎ها اهمیت زیادی دارد زیرا عمیق بودن یا سطحی بودن آنها موجب می‏شود تا فولیکول‎ها به خوبی در پوست سر قرار نگیرد و موها پس از رشد، نمای عروسکی پیدا ‏کنند. پس از آماده شدن همه شکاف‎ها، کاشت موها صورت می‏گیرد.

7.کاشت فولیکول‎های مو

کاشت گرافت‎ها زیر نظر پزشک، توسط تکنسین‎ها و با استفاده از پنس‎های ظریف صورت می‏گیرد. گرافت‎ها تک تک در داخل شکاف‎های پوست سر قرار داده می‏شود. گرافت‎های یک تارمویی در خط رویش مو کاشته می‏شوند تا خط رویش مو ظاهر طبیعی داشته باشد. گرافت‎های حاوی 2 یا 3 تار مو، در نواحی عقب تر سر و برای ناحیه جلو سر، گرافت‎های 1 تار مویی کاشته می‏شود. برای حفظ و مراقبت از ریشه موهای کاشته شده در طول فرایند کاشت مو، رطوبت یک عامل حیاتی است به همین دلیل پزشک چندین بار از سرم نمکی برای مرطوب کردن ریشه موها استفاده می‏کند. زمان کاشت گرافت‎ها با توجه به تعداد گرافت‎ها 2 تا 3 ساعت طول می‏کشد. نهایتا پزشک بازبینی نهایی را انجام می‏دهد و سر بیمار را پانسمان می‏کند.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید