لیپوماتیک بهتر است یا لیپولیزر

چاقی موضعی یکی از مشکلات رایج در بسیاری از افراد است. تناسب اندام و رسیدن به وزن ، خواسته این افراد بوده که بسادگی قابل دستیابی نیست. بوسیله ورزش و رژیم غذایی می‎توان میزان زیادی از چربی های اضافه بدن را کاهش داد. اما به دلیل لاغر شدن بیش از حد صورت و یا عدم تناسب کافی میان اجزای بدن، نتیجه مورد نظر بیماران مبتلا به چاقی کسب نمی ‏شود. در اینجا روش های پزشکی و جراحی های سرپایی توصیه می‎شود. لیپوماتیک و لیپولیزر یکی از این روش هاست که به شکل متفاوتی در متناسب کردن اجزا بدن کمک می‎کند. در زیر به بررسی هر یک از دو روش و تفاوتهای آنها می‎پردازیم.

لیزر لیپولیز یا لیپولیز لیزری

روش درمان چاقی موضعی با نام لیپولیزر، به منظور کاهش چربی های زیرپوست استفاده می‎شود. این روش به عنوان درمان چاقی با استفاده از جراحی غیر تهاجمی می‎باشد که چربیها توسط اشعه لیزر لیپولیز بصورت نیمه مایع در می آید و سپس این چربی ها وارد کبد شده و از بدن دفع می‎گردد. روش کار به این صورت است که انرژی حاصل از دستگاه، وارد سلول‌‌های چربی می شود و آنها را متخلخل می کند. سپس محتویات سلول‌ها به فضای سلولی درون شبکه‌ای وارد می شود و از سیستم لنفاوی نیز عبور می کند. روش لیپولیزر در یک جلسه انجام می‎شود بدون عوارض شلی پوست، تورم و کبودی است که به دلیل تابش لیزر و تحریک کلاژن سازی و جمع شدگی کلاژن، موجب سفت شدن پوست می شود.  

روش درمان چاقی با استفاده از لیپولیزر نیاز به زمان زیادی دارد و برای نواحی با چربی کم مناسب است. در این روش بیهوشی وجود ندارد و بی حسی موضعی استفاده می‎شود. ماده بی حسی از طریق کانولا با قطر 1-2 میلمتری وارد پوست می‎شود. تابش لیزر به زیر به سلولهای چربی برخورد کند که این امر باعث پاره شدن دیواره سلولهای چربی و سپس آزاد شدن چربی مایع درون سلول می‎شود.

 با این روش، پس از مدت کوتاهی نیز، بیمار می‎تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد. از آنجا که در روش لیپولیز لیزری مقدار مایع تزریقی به داخل چربی، بر اساس وزن فرد و وضعیت سلامتی وی، متفاوت است و مقدار چربی خارج شده هم به مقدار مایع تزریق شده بستگی دارد، بنابراین در بهترین شرایط هم نمی‏توان در یک جلسه بیشتر از چند لیتر مایع تزریق و چند لیتر چربی خارج نمود.

موارد استفاده از لیپولیز لیزری

*درمان لیپوما

*کاهش چین و چروک ها

*قوام دادن به پوست و سفت کردن آن

*درمان بدشکلی های ناشی از پیوند چربی

*درمان ژنیکوماستی از قبیل بزرگی پستان در آقایان

*هیپرهیدروزیس یا درمان تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل

*از بین بردن چاقی موضعی مثل شکم، ران، مچ پاها، غبغب، باسن، پهلوها، بازوها

لیپوماتیک

روش جراحی لیپوماتیک به عنوان نوین ترین روش تخلیه چربی های اضافه و کاهش وزن شناخته شده است. در این روش افرادی که به چاقی موضعی دچار هستند، تحت درمان قرار می‎گیرد. دستگاه لیپوماتیک با استفاده از از امواج مادون صوت، تخلیه چربی انجام می‎شود که در آن گرما و حرارت برای سوزاندن چربی وجود ندارد. همین امر از بروز سوختگی و نکروزهای پس از عمل جلوگیری می‎کند.

مزایای استفاده از روش لیپوماتیک

-ایمن بودن امواج مادون صوت که موجب تخلیه لایه های سطحی چربی زیر پوست می شود

-بدون عارضه سوختگی و نکروز

-کاهش احتمال آسیب به احشاء داخلی شکم بخصوص روده ها،

-بدون خطر سوراخ شدن روده ها و آسیب به کلیه ها و دیگر احشاء شکمی  

-بدون استفاده از امواج مادون صوت و هوشمند بودن دستگاه لیپوماتیک

-خارج شدن بافت چربی بدون آسیب به عضله، ماهیچه و عروق

 -بدون نیاز به بیهوشی، بستری شدن و قابل انجام در کلینیک

-کمترین ریسک آمبولی چربی

-بدون جای اسکار و بخیه چرا که برشها کوچکتر از 5 میلیمتر است

نتیجه گیری

در روش لیپولیزر، چربی ها ذوب و سپس از بدن خارج می‎شوند همچنین ، چربی ها قابل استفاده نخواهند بود و در زمان درمان از بدن خارج می‎شوند.

عمل لیپوماتیک به عنوان یک روش با کمترین میزان خونریزی، امنیت بیشتری نسبت به لیپولیزر دارد.

لیپوماتیک نسبت به لیپولیزر، خطر سوختگی و آسیب پوست ندارد.

چربی های خارج شده در روش لیپوماتیک می‎توانند برای قسمت های دیگر بدن از جمله صورت، استفاده شوند. 

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید