کاهش چربی های اضافه بدن به روش پیکر تراشی

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 5 از 5 (از 2401 رای)

امروزه اضافه وزن و چاقی به عنوان یک معضل، سلامت نسل بشر را تهدید می‏کند. چاقی موجب بروز بیماریهایی از جمله ناراحتی‏ ها‎ی قلبی، افزایش کلسترول خون، بالا رفتن قند خون، خطر ابتلا به سرطان و ... می‏شود. برای کاهش وزن راه‏ها‎ی مختلفی وجود دارد. برخی تمایل دارند تا از راه‏ها‎یی همچون ورزش، پیاده رویی، رژیم‏ ها‎ی غذایی و ... وزن خود را کاهش دهند. این روش‏ها‎ اگر چه به عنوان مطمئن ترین راه‏ها‎ی کاهش وزن عنوان می‏شوند اما نیازمند صرف وقت زیاد می‏باشند. به این معنا که برای کاهش وزن از طریق ورزش یا رژیم غذایی باید یک مدت طولانی انتظار کشید و در عین حال سختی‏ها‎ و مشقت‏ها‎ی طی کردن مسیر نیز به آن اضافه می‏شود. از سوی دیگر هیچ رژیم غذایی و ورزشی برای لاغری موضعی وجود ندارد.

انواع روش های لاغری

اگر چه بهترین روش برای رسیدن به تناسب اندام، اصلاح سبک زندگی و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب، پرهیز از خوراکی‌های پرکالری و چرب و افزایش تحرک روزانه می‏باشد اما برخی افرادی که از اضافه وزن رنج می‏برند، وقت کافی برای لاغر شدن از طریق مسیرهای طبیعی ندارند و یا از توانایی آنها خارج است. به همین دلیل به دنبال روش‏ها‎ی جایگزین هستند. پیکرتراشی یکی از شیوه‏ ها‎ی جدید علم پزشکی است که در جهت پاسخ به نیاز این دسته از بیماران، شکل گرفته است. 

پیکر تراشی

در پیکر تراشی حذف چربی ‏ها‎ی اضافه ، بدون آسیب رساندن به نقاط حساس بدن از جمله ماهیچه، بافت‏ها‎ی عروقی و عصب مد نظر می‏باشد از سوی دیگر کاهش سایز بدن هدف اصلی آن می‏باشد. در این شیوه لاغری ، فرد در مدت کوتاهی به وزن خود دست پیدا می‏کند. این روش به صورت موضعی انجام می‏شود بدین معنا که برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می‏برند، روش مناسبی نیست چرا که تمامی نقاط بدن آنها نیازمند خارج کردن چربی بوده و این کار یک خطر برای سلامتی محسوب می‏شود . در واقع پیکرتراشی برای هر فرد در یک یا چند ناحیه استفاده می‏شوند و برای افرادی که از انباشته شدن چربی اضافی در بعضی نقاط بدن مثل غبغب و پهلوها یا ران‌ها و باسن یا شکم ناراضی‌اند ، کاربرد دارد. افراد چاق باید از روش جراحی چاقی استفاده نمایند.

اگر چه بسیاری پیکر تراشی را معادل لیپوماتیک می‏دانند، اما باید گفت تمامی روش‏ها‎ی کاهش چربی‏ها‎ی اضافه بدن، زیر مجموعه پیکر تراشی محسوب می‏شوند. در زیر به بررسی تمامی زیر شاخه‏ ها‎ی پیکر تراشی می‏پردازیم.

روش لیپوماتیک

لیپوماتیک یک روش برای خارج نمودن چربی‏ها‎ی اضافه می‏باشد. در روش لیپوماتیک چربی ‏ها‎ی اضافه از بدن خارج می‏شود بدون اینکه به بافت اصلی بدن آسیبی وارد شود. در این روش، جراح نقش اصلی را ایفا می‏کند و همچون یک مجسمه ساز، پیکرتراشی بیمار را بر عهده می‏گیرد. یکی از نکاتی که بیماران باید به آن توجه نمایند، بهبود شرایط فعلی می‏باشد. این در حالی است که انتظارات و توقعات آنها از لیپوماتیک بالا است. از این رو رعایت مواردی همچون ورزش، رژیم غذایی مناسب، خودداری از پرخوری و ... از جمله نکاتی است که پس از عمل باید مد نظر بیماران قرار بگیرد تا از برگشت به حالت قبل جلوگیری شود. 

پیکر تراشی

روش لیپوساکشن 

لیپوساکشن یا مکش چربی‌های مازاد بدن به سه روش دیگر دسته بندی می‏شود که عبارتند از؛ لیپوساکشن مکانیکی، لیپوساکشن اولتراسونیک و لیپولیز لیزری.

لیپوساکشن مکانیکی یا تورکسی

در این روش ابتدا محل مورد نظر با ترکیبی از سرم نمکی و داروی بی‌حسی و نیز منقبض کننده عروق، متورم و محل مورد نظر بی‌حس می‏شود تا رگ‌های آن منقبض و باریک گردد. این کار به منظور کاهش صدمات در حین جراحی انجام می‏شود. سرم نمکی نیز موجب متورم شدن سلول‌های چربی و آزاد شدن چربی درون آنها می‏شود. این چربی‌ها توسط لوله‌های باریک تراشیده شده و همزمان به داخل دستگاه ساکشن انتقال می‏یابد. حفظ تعادل مایعات بدن یکی از نکات مهم در زمان پیکرتراشی به وسیله لیپوساکشن می‏باشد. زمانی که حجم لیپوساکشن افزایش پیدا کند، امکان به هم خوردن تعادل مایعات بدن نیز بیشتر می‏شود. 

لیپوساکشن مکانیکی

این شیوه پیکرتراشی به واسطه بی‌حسی موضعی صورت می‏گیرد و در نواحی کوچک از جمله غبغب و یا سینه آقایان که به بیهوشی نیاز ندارند، قابل استفاده می‏باشد. بعد از اتمام کار، مکانی که در آن عمل صورت گرفته، بین 12 تا 24 ساعت بی حس می‏ماند و به مسکن نیاز ندارد. اگر بیمار بیهوش نشود و در عین حال میزان 5 لیتر چربی ساکشن شود، ممکن است دچار آمبولی شود. یکی از معایب این روش امکان شل و آویزان شدن پوست و تورم محل جراحی می‏باشد. کاهش سایز بدن تا یکسال پس از جراحی ادامه دارد. در این مدت پوشیدن گن‏ها‎ی مخصوص الزامی است.

لیپوساکشن اولتراسونیک

این روش به لیپوساکشن مکانیکی شباهت زیادی دارد با این تفاوت که برای تراشیدن چربی‌ها از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌شود و هزینه آن به مراتب بیشتر است. روش کار به سهولت انجام می‏شود. همچنین در این روش به دلیل تورم، استفاده از شکم بند و گن‏ها‎ی مخصوص ضرورت دارد. 

لیپوساکشن لیزری یا لیپولیزر

در این روش برای تراشیدن چربی‌ها از نیروی لیزر استفاده می‌شود و به علت هزینه بالای دستگاه لیزر، قیمت آن نسبت به لیپوساکشن اولتراسونیک گران‌تر می‏باشد. در لیپوساکشن لیزری، تراشیدن چربی با حجم کمتر از CC500 به ساکشن نیاز ندارد و چربی‌ها از طریق کبد و کلیه‌ها دفع می‌گردد. در صورتی که حجم چربی بیشتر از CC500 باشد، باید به طور هم‌زمان ساکشن چربی‌ها نیز صورت بگیرد.

 کاهش درد و کاهش میزان آویختگی و شل بودن پوست از جمله مزایای این روش می‏باشد. همچنین میزان کبودی پوست پس از عمل تا حدی زیادی کاهش یافته می‏یابد. برش‏ها‎ کوچک است و میزان انرژی لیزر بر اساس میزان شتاب دست جراح تنظیم می‌شود.  

کرایولیپولیز

در این روش از سرمای شدید برای شکستن سلول‏ ها‎ی چربی استفاده می‏شود. در کرایولیپولیز، سلول‌های چربی تا حد زیادی تخریب می‏شوند و سپس سرما موجب فریز شدن آن در مرکز بافت می‏شود. در نهایت چربی‏ها‎ شکسته و وارد خون می‏شوند که از راه ادرار از بدن خارج می‏گردند. در این روش امکان ایجاد عارضه‌های پوستی از قبیل تاول و قرمزی وجود ندارد. در حالی که روش لیپوساکشن نمی تواند در افراد با بیماریهای قلبی ـ عروقی، کبدی و کلیوی انجام شود، این روش هیچ محدودیتی برای بیماران ندارد.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید