نقش سلول های بنیادی در کاشت مو چیست

در گذشته که فردی به عارضه ریزش مو و طاسی مبتلا می شد، تصور اینکه روزی بتواند موهای از دست رفته را تنها در یک جلسه جایگزین کند، دور از تصور بود. در چند دهه اخیر نیز روش های متعددی برای کاشت مو به کار بسته شده اما آنچه قابل تامل است، استفاده از سلول های بنیادی در رویش مجدد موها است. در این روش سلول های بنیادی که به عنوان کوچکترین ذره بدن محسوب میشوند، نقش مهمی را در رویش مجدد موهای از دست رفته بر عهده گرفته و می توانند در درمان کم مویی و طاسی موثر واقع شوند.

سلول های بنیادی چیست؟

تمام بدن انسان از سلول تشکیل شده است. این سلول ها سلامت روزانه بدن را تامین کرده و می توانند اعمال حیاتی بدن از قبیل ضربان قلب، تمیز کردن خون بوسیله کبد، فعالیت های مغزی، تولید مثل سلول های زنده و کنار گذاشتن سلول های مرده و .... را نیز تنظیم کنند. در طول روز میلیون ها سلول در بدن انسان کشته و به جای آن سلول های جدیدی رشد می کند. این سلول ها به گونه ای هستند که می توانند به راحتی جایگزین یکدیگر شده و سلول های اضافه را نیز از بدن خارج کنند. در این میان سلول های بنیادی وظیفه اصلی را بر عهده گرفته و در هر قسمت از بدن، با توجه به نقش عضو، وظایف خود را انجام می دهند.

نقش سلول های بنیادی در کاشت مو چیست؟

برای مثال زمانی سلول های بنیادی پوست به راحتی می توانند سلول های جدید بسازند و سلول های قبلی را کنار گذارند. از سوی دیگر همین سلول های بنیادی نقش ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن را نیز بر عهده دارند. زمانی که پوست یا قسمتی از بدن صدمه ببیند، سلول های بنیادی فعالیت خود را آغاز می کنند. در این صورت سلول های بنیادی وظیفه ترمیم سلول های از دست را بر عهده دارند و با تولید سلول های مجدد، آنها را جایگزین سلول های از دست رفته و مرده می کنند. در واقع سلول های بنیادی نقش ترمیمی داشته و از این طریق در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از پیری زودرس موثر واقع می شوند.

نحوه عملکرد سلول های بنیادی

سلول های بنیادی با نام دیگر سلول های بنیادی جنینی نیز شناخته شده که از زمان بسته شدن نطفه انسان و تشکیل جنین نقش زیادی را در رشد بدن و حفظ سلامت ایفا می کنند و می توانند در ساخت قسمتی از بدن نیز فعالیت داشته باشند. برای مثال سلول بنیادی جنینی در ساخت خون، استخوان، مغز، پوست و ... نقش مهمی را بر عهده دارد. این سلول ها به صورت تخصص نیافته هستند و با از بین رفتن قسمتی از آنها، می توانند مجدد شروع به رشد و تکثیر کنند. عمر آنها طولانی است و تا آخر عمر انسان تولید مثل و رشد می کنند.

تاثیر سلول های بنیادی در کاشت مو

با توجه به تاثیری که سلول های بنیادی در تولید قسمت های مختلف بدن دارند، متخصصین نیز تلاش کرده تا از آنها برای قسمت های از دست رفته بدن و از جمله موها نیز استفاده کنند. سلول های بنیادی در آزمایشگاه ها به سلول های متخصص با فعالیت و مسئولیت معین تبدیل می شوند و برای آنها یک محیط کشت تهیه می شود. در این محیط مواد مغذی خاصی برای سلول های بنیادی استفاده می شود تا سلول ژنها را فعال کنند. با این کار سلول های بنیادی نیز در تولید عوامل پروتئینی در داخل و سطح خود تلاش کرده و در نهایت سلول های جدیدی را تولید می کنند. بنابراین زمانی که نقش سلول های بنیادی در کاشت مواز قسمت موها بدست آمده باشد، سلول های جدید موهای جدید خواهند بود.

نقش سلول های بنیادی در کاشت مو چیست؟

پژوهش هایی که برای استفاده از سلول های بنیادی صورت گرفته، اولین بار در کشورهای انگلستان و آمریکا اجرا شده و سپس نتایج حاصل در سایر کشورها و از جمله ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهشگاه رویان بیشترین استفاده را از سلول های بنیادی داشته و تلاش کرده تا با تحقیقات گسترده در زمینه فولیکول، نقش و تاثیر این سلول ها بر رویش مجدد موها را بررسی کند. در تحقیقات انجام شده، محققان ابتدا سلول های بنیادی فولیکول را جدا و سپس آنها در محیط آزمایشگاهی بررسی می کنند.

میزان تاثیر و نقش سلول های بنیادی را در رویش موهای از دست را می توان در قابلیت و توانایی این سلول ها در تبدیل به لایه سطحی پوست فولیکول مو، غدد چربی و کمک به ترمیم پوست پس از جراحی و برش بررسی کرد. بنابراین با این ایده می توان برای کاشت موی طبیعی از سلول های بنیادی استفاده کرد. ضمن اینکه این روش کاملا تضمینی و غیرقابل برگشت است و می تواند برای افرادی که به دلایل ژنتیکی به ریزش مو مبتلا شده اند نیز استفاده شود.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید