هر آنچه که درباره لیپوماتیک باید بدانید

از بین بردن و حذف چربی های بدن با لیپوماتیک

تکنیک لیپوماتیک آخرین دستاورد روش تخلیه چربی از بدن با نتیجه ای کاملا متفاوت در مقایسه با سایر روش های تخلیه چربی مثل ساکشن و یا لیپولیزر است.لیپوماتیک تخلیه چربی معمولا بدون نیاز به بیهوشی بوده (ولی واجب است در اتاق عمل و در یک مرکز جراحی انجام گردد نه در مطب) و حجم زیادی از چربی فقط در یک جلسه تخلیه می شود که با کمترین ورم و کبودی، درد و با کمترین خطر ایجاد آمبولی است. نکته مهم و قابل توجه این است که کاهش سایز تا مدتها بعد از عمل ادامه دارد و باعث رفع سلولیت نیز میشود.

هر آنچه درباره لیپوماتیک میخواهید بدانید

این تکنیک براى افرادى که قبلا ساکشن و یا لیپولیز لیزری شده اند و بافت چربی سفت و فیبروز شده است مناسب تر از سایر روش هاى قبلى است. این دستگاه توسط سازمان غذایی دارویی آمریکا اف دی آ تایید شده است. در روش Lipomatic، سلول های چربی، ابتدا به صورت کاملا فیزیکی (و نه اشعه و یا حرارت )تخریب شده و توسط حرکات لرزشی کانولا به صورت امولسیون در می آید و سپس این چربی امولسیونه به آرامی توسط خود دستگاه از بدن خارج می شود. Lipomatic مشکل ایمنی را که در روش سنتی لیپوساکشن وجود داشت را رفع کرده است و سیستم امنیتی فعال آن محافظت از بافت بدن (اعصاب، رگهای خونی، ماهیچه ها) را برعهده دارد .

در این روش ، معمولا کم کردن وزن قابل توجه نیست بلکه هدف تغییر سایز، حجم و فرم است . این عمل بسیار راحت و بسیار کم عارضه است و نتیجه آن بسیار رضایت بخش است
لیپوماتیک یا N.I.L یک تکنیک ثبت شده است که از هوای فشرده برای به حرکت در آوردن نوک کانولا در یک فضای 3 بعدی و حول یک محور که Nutation نام می گیرد استفاده می کند .
Nutation در مایع بافت چربی سبب ایجاد امواجی با فرکانس کمتر از 20 هرتز شده که ارتعاش این امواج سبب تعلیق و لیز شدن چربی گشته و به آرامی آسپیره میشود .
هم چنین حرکت Nutational باعث تحریک سنتز کلاژن می شود و پوست را سفت می کند .

امتیازات درمانی روش لیپوماتیک نسبت به سایر روشها

١- لیپوساکشن به معنی خارج کردن چربی های منطقه ای و موضعی با قدرت مکش است.
٢- در تکنیک اولتراسونیک ، چربی با قدرت امواج گرمایی شکسته و سپس با دستگاه مکش خارج می شود ،‌این روش هم به علت اثرات گرمایی می تواند باعث سوختگی و از دست رفتن پوست و سوختگی بافتهای عمقی شود .
٣- در تکنیک لیپولیز لیزری استفاده از لیزر قبل از انجام لیپوساکشن است یعنی پس از تزریق مایع تامی سنت چربیها به کمک لیزر شکسته می شوند و سپس به صورت چربی مایع شده خارج می شود، این روش البته در دست پزشکان محتاط و ماهر مشکل خاصی بدنبال نداشت ولی در مواردى به دلیل بى احتیاطی پزشک و یا استفاده از دستگاه هاى غیر استاندارد با درجات بالا، سوختگى پوست و یا فیبروز و سفت شدن منطقه اى زیر پوست دیده میشد .
هر نوع تخلیه چربی از هر ناحیه و به هر مقدار ممکن از شکم ، پهلو ، ران ( داخلی و خارجی ) زانو ، Calves، آرنج، کمر، باسن، ران های شل، چانه، گردن، Love Handles، ژنیکوماستی، مناطق فیبروز، چربی سطحی ،در مرد و زن از 18 سالگی و با هر نوع تیپ پوستی و هر نوع چربی ( آسیایی ، آفریقایی ، .....) انجام می شود
توقف حرکت هنگام برخورد با بافتی به جز بافت چربی Micro-pumping system : این امکان را فراهم می آورد که بیشترین بافت چربی بدون افزایش فشار در منطقه برداشته شود .
بدون پخش گرما و حرارت است
دارای گواهینامه های 510K ,KFDA ,EC Marking

فواید دستگاه لیپوماتیک برای بیمار و مقایسه آن با لیپولیز لیزری

عدم امکان سوختگی پوست
عدم نیاز به بیهوشی ولی انجام آن باید حتما در کلینیک زیبایی با امکانات کامل اتاق عمل انجام شود زیرا افراد قلیلی که بی حسی موضعی را تحمل نمی کنند ممکن است نیاز به بیهوشی مختصر باشد.
کاهش ریسک احتمال آمبولی و پارگی احشا
کمترین میزان تروما ( کاهش شگرف در ایجاد کبودی ادم و درد)
کمترین درد
بهترین نمای پوست ( بهترین Retraction و کشیدگی پوست)
کمترین زمان بهبودی بعد از درمان Post-op Recovery و دوره کوتاه نیاز به استفاده از گن
کمترین عوارض احتمالی
کمترین غیر یکنواختی ظاهری
قابلیت دسترسی به مناطق سخت ( کمر ، نواحی فیبروزه و .....)
درمان مناطق حساس و ظریف ( زانو، calves، باسن و .......) با بالاترین دقت

چه موقع میتوان ورزش را بعد لیپوماتیک شروع کرد

استراحت مطلق برای چند ساعت اول بعد از جراحی پیشنهاد میشود، تا 18 ساعت رانندگی نکند ،6 ساعت بعد از عمل میتواند پیاده روی کوتاهی داشته باشد،در صورت شلی اولیه پوست در ناحیه شکم تا 3 الی 5 روز بیمار را از نشستن 90 درجه باید منع کرد زیرا پوست چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود .برای جلوگیری از این امر به بیمار توصیه میشود که در این مدت بیشتر دراز کشیده و تا می تواند راه برود و برای نشستن لم دهد.روز بعد از می تواند فعالیت های فیزیکی روزانه خود را شروع کند و 2 تا 4 روز بعد از درمان با 25 درصد ورزش نرمال خود، ورزش خود را آغاز کند و آرام افزایش دهد

ورم بعد از عمل لیپوماتیک چه زمانی کاهش می یابد

ورم بعد لیپوماتیک 6 تا 8 هفته طول میکشد تا کاهش پیدا کند و نتیجه اصلی 6 ماه حاصل میشود

چگونه میتوان نتیجه بعد از لیپوماتیک را بهتر کرد

دوری جستن از غذا های نمکی و چربی در ماه اول در مراقبت های بعد از لیپوماتیک ایده ال است کلا کاهش 1 تا 3 سایز بعد از عمل مناسب است ماساژ بعد لیپوماتیک با پماد A+D در کاهش ورم کمک میکند.
* در نواحی لیپوماتیک شده حس سوزن سوزن شدن وجود دارد
تغییر حس پوستی بعد لیپوماتیک شایع میباشد برگشت به حس نرمال 3 تا 6 ماه طول میکشد.ماساژ ملایم به برگشت حس کمک می کند.
*کبودی ها چه مدتی بعد لیپوماتیک طول میکشد؟
کبودی 2تا4 هفته طول می کشد
چه موقع میتوان بعد لیپوماتیک رانندگی کرد و یا به سفر رفت؟
حدودا 3 تا 5 روز بعد از لیپوماتیک و بعد از رفع درد میتوان رانندگی کرد .
چه موقع بعد لیپوماتیک میتوان حمام و سونا و استخر رفت؟
حمام به صورت ساده و آب ورم از همان روز بعد از لیپوماتیک ولی استخر از 2 هفته بعد و همچنین از وان آبگرم و سونا از یک ماه بعد از لیپوماتیک بلامانع است.
*ضعف و سرگیجه:
گن بعد از لیپوماتیک وقتی برداشته میشود مخصوصا در قسمت پاها باعث افت فشار میشود لذا توصیه می شود 10 دقیقه بعد در اوردن گن لیپوماتیک دراز کشیده شود.ونیز هنگام تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده خیلی آهسته انجام شود ودر صورت ایجاد سرگیجه باید سریعا دراز بکشد. همچنین باید بعد از ادرار کردن در 24 ساعت اول پس از عمل به آرامی بایستد و اگر سرگیجه اتفاق افتد باید فورا روی زمین دستشویی یا حمام دراز بکشد و از قفل کردن درب آنها پرهیز کند.

تا چند روز بعد عمل لیپوماتیک ترشح خونی ادامه دارد

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه را از محل سوراخ ها در طی 24 تا 48 ساعت اول بعد از تخلیه چربی داشته باشد.در کل، هرچه درناژ و تخلیه مایعات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری رخ می دهد.
چه کارهایی نباید کرد؟
به هیچ عنوان ناحیه لیپوماتیک شده را کمپرس سرد و یا گرم نکنید.
ایا اختلال قاعدگی بعد لیپوماتیک نرمال است؟
جلو یا عقب افتادن و همچنین تب مختصر بعد لیپوماتیک به علت واکنش بدن به ترومای لیپوماتیک می باشد که طبیعی است.
تا چند روز دارو ممنوعه (آسپرین بروفن سلکسیب ....) بعد لیپوماتیک نخوریم؟
تا 5 روز بعد لیپوماتیک.

مراقبت از زخم و حمام کردن:
بیمار باید بریدگی ها را تمیز نگه دارد وپس از 48 ساعت اول ، یک یا دو بار در روز حمام کردن توصیه میشود.ولی در آب حمام،جکوزی، استخر یا دریا حداقل تا 7 روز شنا ممنوع است.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید