اثرات طولانی مدت لیپولیز لیزری

لیپولیز لیزری

در سال 2007 بنابر خواسته انجمن متخصصین زیبایی آمریکا، عمل لیپولیز لیزری به تایید FDA رسید. در این روش اقدام به حذف چربی از قسمت های مختلف بدن، بیشتر در قسمت هایی که از طریق ورزش و رژیم غذایی امکان لاغری ندارند، صورت می گیرد، قسمت هایی مانند چانه، گردن، سینه ها و ... . روش لیزر بدین صورت است که فیبر نازکی که گرما دیده است وارد پوست می شود و اقدام به مایع کردن چربی های زیر پوستی می کند. سپس میله ای به اسم کانولا وارد می شود و با روش ساکشن معمولی سلول های چربی را جمع آوری می کند. FDA هشدار داده است که این روش را نباید برای کاهش وزن در نظر گرفت و تنها برای حذف چربی ها استفاده می شود.

  اثرات طولانی مدت لیپو لیزر

خونمردگی، تورم

ممکن است مدتی پس از درمان، خونمردگی و تورم به وجود بیاید، ولی این مشکلات معمولا طی 2 الی 3 هفته از بین خواهند رفت. در این حالت خون مردگی کمتر از سایر روش های ساکشن اتفاق می افتد، به این دلیل که گرمای لیزر مانع از خونریزی رگ های کوچک و مویرگ ها در حین درمان می شود. برخی بیماران ژاکت هایی میپوشند که نقاط تحت درمان را می پوشاند. این ژاکت ها به کاهش تورم و بهبود کمک می کند. برخی پزشکان برای کاهش درد از مسکن های ملایمی استفاده می کنند و اغلب بیماران معمولا پس از دو تا سه روز می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر گیرند. پزشکان معمولا به بیماران توصیه می کنند که حداقل تا یک ماه از تمرین های ورزشی و اجرای فعالیت های سنگین پرهیز کنند.

تغییر حالت بدن

لیپولیز لیزری پس از یک هفته نتیجه خود را نشان می دهد. با استفاده از لیپوساکشن معمولی، نتیجه گیری معمولی 2 الی 4 هفته طول می کشد. با این حال حالت بدن پس از مدتی تغییر می کند و به بیمار توصیه می شود تا مدتی از پوشیدن لباس های جذب خودداری کند.

حساسیت های پوستی و سفت شدن

کلاژن و لایه های مختلف آن هستند که پوست را تولید می کنند. رشد کلاژن و بافت ها معمولا چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد. در این هنگام بیمار فکر می کند پوستش کمی سفت تر شده و حالت ارتجاعی خود را از دست داده است.

سوختگی

روش های جدید لیپولیز لیزری به ندرت باعث سوختگی پوست می شوند، با این حال همچنان خطر سوختگی وجود دارد. دستگاه های امروزی که توسط بسیاری از پزشکان استفاده می شوند، دارای دماسنج هایی هستند که دائما دمای پوست را اندازه می گیرند. از این طریق خطر سوختگی و آسیب رساندن به پوست و بافت ها به حداقل مقدار می رسد. در صورتی که سوختگی در ناحیه درمان اتفاق بیافتد، امکان عفونت و تاول زدن در بیمار وجود دارد. همچنین ممکن است در برخی مواقع پوست متورم شده و باد کند. معمولا در اکثر حالات پوست سفت می شود و حالت ارتجاعی ندارد اما در حالاتی خاص ممکن است پوست شل شده و بی حالت شود.

همچنین گاهی اوقات در صورت استفاده از لیزر و کم تجربه بودن پزشک، ممکن است رنگ پوست تغییر کند که این تغییر رنگ به صورت موقتی است. همچنین ممکن است سطح پوست ناهموارتر از سایر نقاط شود. در موارد نادری نیز ممکن است اعصاب بیمار دچار اختلال شود. به دلیل گرما حاصل از لیزر و فرآیند التراسونیک ممکن است مشکلات جدی برای نورون ها و اعصاب بدن ایجاد شود.

بنابراین بهتر است قبل از درمان از سلامت کامل خود مطمئن باشید و حتما فشار خون و دیابت خود را تحت کنترل داشته باشید.

همچنین از آنجایی که در موفقیت درمانهای زیبایی تجربه پزشک از مهمترین فاکتورها به حساب می آید بنابراین توصیه می شود برای تمام درمانها از جمله لیپوساکشن، لیپولیز و لیپوماتیک حتما به پزشکی مراجعه نمایید که تجربه و تجهیزات کافی در این زمینه را داشته باشد.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید