موارد منع کویتیشن و کرایولیپولیز لیزری چیست

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 1/3 از 5 (از 2403 رای)

کویتیشن و کرایولیپولیز لیزری با وجود تمام مزایایی که دارند قابل استفاده برای همه بیماران نیستند. در این رابطه پزشکان با بررسی وضعیت سلامت بیمار، می توانند تشخیص هستند که بیمار می تواند از این روش ها استفاده کند یا خیر. بیمار نیز موظف است تا پزشک را از بیماری ها و شرایط خود آگاه کند. در زیر موارد منع این دو روش درمان را بررسی می کنیم.

 موارد منع کویتیشن و کرایولیپولیزر چیست؟

موارد منع درمان موضعی با کویتیشن

خانم های باردار: زنانی که دوران بارداری را طی می کنند نمی توانند از روش درمانی کویتیشن استفاده کنند. زیرا در این روش از امواج اولتراسوند استفاده می شود که ممکن است این امواج به جنین آسیب های جدی وارد کند. از سوی دیگر حذف چربی ها و مصرف داروهایی پس از درمان نیز برای جنین زیان آور است.

کسانی که تحت درمان با داروهای ناباروری هستند نباید از این روش استفاده کنند. همچنین خانم هایی که تازه زایمان کرده و یا در دوران شیردهی هستند کاندیدای خوبی برای درمان کویتیشن نیستند.

بیمار موظف است تا پزشک خود را از هر نوع بیماری و عارضه قلبی از قبیل سابقه ایست قلبی، پیس‌میکری (ضربان ساز)، وسایل الکترونیکی در بدن و ... آگاه کند. زیرا در زمان انجام کویتیشن امواج اولتراسوند به قلب آسیب وارد می کنند.

افرادی که بیماری های پوستی از قبیل عفونت پوستی، کهیر، بافت کلوئیدی، اگزما، پسوریازیس و ... مبتلا هستند، نمی توانند از این روش استفاده کنند.

از آنجا که درمان با کویتیشن موجب ذوب شدن چربی و ورود مایع ذوب شده به خون می شود، سطح کلسترول خون بالا می رود. به طوری که با انجام آزمایش خون این امر به خوبی مشخص می شود. بنابراین افراد که به کلسترول خون (بالاتر از 300)، تری گلیسرید یا فشارخون بالا مبتلا هستند، روش درمانی کویتیشن توصیه نمی شود. 

بیماران کبدی کاندیدهای برای انجام کویتیشن نیستند. زیرا حجم زیادی از چربی های ذوب شده از طریق خون وارد کبد می شود. در صورتی که بیمار به مشکل کبدی مبتلا باشد، بیماری او دو چندان می شود که عوارض زیادی را در پی دارد. همچنین مبتلایان به کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و سندرم روده تحریک‌پذیر نیز مناسب انجام کویتیشن نیستند.

بیماران کلیوی نمی توانند از روش لاغری موضعی کویتیشن استفاده کنند. زیرا با انجام این روش حجم زیادی از چربی وارد خون و پس از ورود به کبد از راه کلیه ها دفع می شود. پس از چند روز تکرار ادرار اتفاق می افتد. به همین دلیل این به کسانی که نارسایی کلیوی دارند توصیه نمی شود.

بیماران دیابتی نیز کاندیدهای خوبی برای انجام کویتیشن نیستند. زیرا با ورود حجم زیادی از کلسترول به بدن، آسیب های جدی متوجه آنها خواهد بود.

افرادی که تحرک کمی دارند و پیش بینی می شود پس از انجام این روش نمی تواند به طور مرتب ورزش کنند نیز از بهتر است از این روش پرهیز نمایند.

وجود فلزاتی از قبیل ایمپلنت، پروتزهای فلزی، آی یو دی و ... در بدن مانع دیگری برای انجام کویتیشن محسوب می شود.

افرادی که به افسردگی مبتلا هستند و تحت درمان پزشک از داروهای روان درمانی استفاده می کنند، نباید همزمان از روش کویتیشن استفاده کنند.

ابتلا به بیماری های سرطان، تومور، تب بالا، سل، سابقه لخته‌ خون، صرع، فتق شکمی، مشکلات انعقاد خون، آسم، استئوپروز (پوکی استخوان)، ایدز، هپاتیت، فیبرومیالژی، آمبولی و ناهنجاری‌های فیزیکی نیز از جمله موارد منع روش درمان کویتیشن محسوب می شوند.

این روش درمان تنها برای سنین بین 20 تا 55 سال قابل استفاده است.

در صورتی که بیمار قبل از درمان از قرص هایی نظیر آسپرین، مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب به مدت طولانی استفاده کرده باشد نباید از این روش استفاده کند.

موارد منع لاغری موضعی کرایولیپولیز لیزری

در این روش از سرمای شدید استفاده می شود بنابراین کسانی که به سرمای شدید حساس هستند و یا به سرماخوردگی، عفونت و یا در سنین بالا قرار دارند نمی توانند از روش کرایو لیپولیزر استفاده کنند.

وجود مشکلات و اختلالاتی از قبیل سینوزیت، بیماری رینود، سابقه کهیر در اثر سرما، کرایوگلوبولینمی مانع استفاده از این روش می شود. زیرا سرمای حاصل از دستگاه کرایولیپولیزر موجب تشدید بیماری می شود.

در صورتی که در بدن بیمار عارضه ای از قبیل جای بخیه، زخم و یا جراحی التیام نیافته وجود داشته باشد، نمی توان از این روش استفاده کرد زیرا ممکن است بر اثر مکش دستگاه جای زخم تشدید می شود.

در صورت وجود بیماری های شدید قلبی، کلیوی، دیابت کنترل نشده، ترومبوفلبیت و ترومبوزیس، کبدی، فشار خون بالا و سرطان انجام روش درمانی لیپولیز لیزری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

انجام روش درمان لاغری موضعی کرایولیپولیزر تاثیرات موقت عصبی در ناحیه تحت درمان  دارد. به همین دلیل وجود بیماری هایی از قبیل مولتیپل اسکلروز و صرع مانع دیگری از انجام این روش است.

خانم ها در زمان پریود، دوره بارداری و شیردهی نباید از این روش استفاده کنند.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید