روش های حفظ فولیکول مو

میانگین امتیاز کاربران به این مقاله :
 |  امتیاز 5 از 5 (از 2401 رای)



روشهای حفظ فولیکول مو

 چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

فولیکول مو ، کیسه های کوچکی هستند که بر روی سلول های پوستی قرار گرفته اند. غدد موجود در پوست، چربی را از این کیسه ها به بیرون ترشح می کند تا از مو حفاظت کند و باعث روان شدن مو گردد. سلول های پوستی وارد این کیسه ها می شوند و با یکدیگر جمع می گردند و مو را به وجود می آورند. ساقه مو ( قسمتی از مو که دیده می شود ) از کراتین ساخته شده است. کراتین نوعی پروتئین است. به منظور استحکام بخشیدن به فولیکول های مو، باید رژیم غذایی سالمی را برگزینید زیرا مو از سلول های شما به وجود می آید و سلامت آن به سلامت شما بستگی دارد. موی سالم مستحکم تر است.

کمبود اکسیژن باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می شود، بدین منظور بهتر است غذاهای آهن دار بخورید. آهن باعث انتقال هرچه بیشتر اکسیژن به مو می شود. برخی مواد غذایی که آهن دارند عبارتند از سبزیجاتی با رنگ سبز تیره، لوبیا و حبوبات، گوشت قرمز کم چرب. 

در رژیم غذایی خود حتما مواد غذایی که عنصر روی دارند را بگنجانید. روی بیشتر در غذاهای دریایی و گوشت یافت می شود. به دلیل اینکه روی پروتئین های سازنده مو را به هم می چسباند، باعث تقویت و استحکام فولیکول های مو می شود. هم چنین روی به غدد چربی موجود در پوست نیز کمک می کند تا از مو محافظت نمایند. روزانه حدود 11 میلی گرم روی مصرف نمایید. مصرف بیش از حد روی باعث عدم جذب سایر مواد معدنی مورد نیاز برای محافظت از مو می شود.

غذاهایی بخورید که سرشار از ویتامین های A، B، C و E باشند. در میوه های مختلف و سبزیجات و نیز در چربی های سالم مانند آووکادو و روغن زیتون، این ویتامین ها به وفور یافت می شوند. برای اینکه از دریافت این ویتامین ها مطمئن شوید، بهتر است میوه و سبزیجاتی با رنگ های مختلف را مصرف کنید. همچنین مصرف سبزیجات و میوه های مختلف میزان آب بدن را نیز کنترل می کنند.

غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات کم چرب، گوشت سفید مصرف کنید. مو از پروتئین ساخته شده بنابراین باید در رژیم خود پروتئین کافی داشته باشید تا سلامت و استحکام آن را حفظ کنید.

روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. اینکار به رشد و تقویت مو کمک می کند. نوشیدن آب کافی به بدن کمک می کند که به خوبی تمامی فعالیت های خود، از جمله رشد مو، را انجام دهد. زمانی که به بدن شما آب کافی برسد، مو های شما نرم تر و انعطاف پذیر تر می شود در حالی که اگر بدن شما دچار کم آبی گردد، موهایتان خشک و ترد می شود.

از طرفی با گذر زمان فولیکول های مو به دلیل پیر شدن، تغییر مدل مو، مشکلات محیطی و خشک کردن نا مناسب دچار آسیب می شوند. این عوامل باعث ریزش مو، خشک شدن و شکنندگی مو می شوند. با این حال روش هایی وجود دارد که به شما در رشد دوباره و مستحکم شدن بیشتر مو کمک می کنند.

بهتر است روزانه قرص های بیوتین و نیاسین مصرف کنید. این ویتامین ها به رشد مو و سلامت فولیکول ها کمک می کنند و باعث تقویت آن می شوند. برای رشد بهتر مو و از بین بردن فولیکول های آسیب دیده، بهتر از پوست سر را با محلول های مناسب شستشو و ماساژ دهید. اینکار باعث می شود خون در پوست سر جریان یابد و فولیکول های آسیب دیده خارج شوند.

بهتر است روزانه اقدام به شستشوی موهای خود کنید. هرچه موهای شما تمیزتر باشند، آسیب کمتری به فولیکول ها وارد می شود. با شامپو های مناسب موهای خود را ماساژ دهید، سپس اجازه دهید مو مدتی استراحت کند و سپس اقدام به آبکشی نمایید. حتما توجه کنید که نوع شامپو مناسب با نوع پوست و مو شما باشد. بهتر است اجازه دهید موهایتان به صورت معمولی خشک شوند و تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید. اگر قصد سشوار کردن دارید با دمای کم و فاصله مناسب اینکار را انجام دهید.

 گفتنی است که با وجود پیشرفتهایی که در روند کاشت مو انجام شده است اما داشتن موی طبیعی حس خوشایندتری به افراد میدهد بنابراین برای حفظ سلامتی موهای خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید