نحوه مراقبت از موی سر بعد از کاشت مو

بیمارانی که متقاضی کاشت موی طبیعی هستند، زمانی که درمان کاشت مو انجام می شود، انتظار دارند آنها حاصل شود. این در حالی است که در برخی از بیماران آنچه انتظار می رود، حاصل نمی شود و نهایتا موجب نارضایتی او شده و نسبت به پزشک بدبین می شود. در حالی که گاهی عدم موفقیت کاشت به دلایلی از جمله مراقبت های بیمار باز می گردد. پس از درمان پزشک تمامی تجویزات و توصیه های لازم را به بیمار خود اعلام می کند. این در حالی است که برخی از بیماران نسبت به مراقبت های پس از درمان بی توجه بوده و ممکن است نتیجه حاصل مطلوب آنها نباشد. برای جلوگیری از این موارد لازم است تا مواردی که بیماران پس از کاشت مو باید اجرا کنند را تک به تک ذکر کنیم.

قبل از هر کاری، بیمار باید بداند که فرآیند پیوند مو با توجه به شرایط فیزیکی و میزان نیاز او به گرافت، انجام می شود. مطمئنا کسانی که به پیوند موی بیشتری نیاز دارند، مدت زمان کاشت مو برای آنها نیز بیشتر طول می کشد و در برخی موارد به چندین جلسه موکول می شود. بنابراین بیمار قبل از انجام کاشت مو باید استراحت کافی داشته باشد تا صبر و تحمل فرایند درمان برایش راحت تر باشد.

کاشت مو و مراقبت های بعد از آن _ کلینیک

در زمان درمان پزشک از داروهای بی حسی استفاده می کند. برای تزریق این داروها از سوزن های نازک و ظریف استفاده می شود تا بیمار درد کمتری را احساس کند. به هر حال تحمل میزان خفیفی از درد در زمان درمان امر طبیعی که بیمار باید آمادگی آن را داشته باشد.

در پایان کاشت مو، سر بیمار پانسمان می شود که از گرافت ها مراقبت می کند. بدون نظر متخصص کاشت مو نباید پانسمان باز شود.

پس از اتمام کاشت مو، سردرد امر طبیعی است. در این صورت می توانید از داروهای مسکن از قبیل استامینوفن ساده یا کدیین دار و یا از بروفن یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید.

داشتن همراه برای کاشت مو ضروری است. زیرا پس از کاشت، بیمار نیاز به یک همراه دارد تا او را به خانه برساند.

بعد از کاشت مو، در روزهای ابتدایی موهای پیوند خورده با مقداری خون خشک شده مشاهده می شود که ممکن است دیدن آن در آینه موجب اذیت شدن بیمار شود. به همین دلیل توصیه می شود بیمار از مشاهده آن خودداری کند.

برای گذاشتن سر بر روی بالش باید احتیاط کافی داشته باشید. تماس ناحیه ای که در آن مو کاشته شده با بالشت، موجب ریزش فولیکول های مو می شود. در نتیجه موهای کاشته شده زودتر از موعد مقرر از جای خود کنده می شود. در صورتی که در روزهای ابتدایی درمان، فولیکول ها شروع به ریزش کنند، باید به سرعت با پزشک تماس برقرار کنید.

عرق کردن سر موجب بروز عفونت های شدید در ناحیه پیوند و حتی ناحیه ای که از آن گرافت دریافت شده، می شود. بنابراین بیمار باید مراقبت زیادی را برای جلوگیری از تعریق به عمل آورید. افراد ورزشکار و یا کسانی که در محیط جغرافیایی گرم زندگی می کنند، بیشتر در معرض تعریق قرار دارند که باید مراقب باشند و حدالامکان تا بهبودی کامل از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند.

شستشوی موها در روزهای ابتدایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا تماس آب و حتی دست زدن به ریشه موها موجب ریزش آنها می شود. استحمام پس از کاشت مو باید تحت نظر پزشک و با نظر وی آغاز شود. در این صورت بهتر است از آب ولرم به همراه صابون استفاده شود. این امر مانع از عرق کردن سر می شود.

استفاده از کلاه و روسری موجب افزایش طول درمان می شود. بنابراین به منظور کوتاه شدن روند بهبودی، بهتر است از این موارد خودداری شود. در صورت اجبار به استفاده از کلا یا روسری، بهتر است دارای منافذ برای خروج گرما باشند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به گرافت های مو آسیب وارد می کند. بنابراین توصیه می شود در روزهای اول از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

پر پشت شدن موی سر با کاشت مو _ کلینیک

برای بهبودی سر خود عجله نداشته باشید. باید صبر داشته باشید و برای طی کردن هر مرحله نیز با پزشک مشورت کنید.

مصرف داروهایی که از سوی پزشک تجویز شده از قبیل آنتی بیوتیک ها باید در زمان مشخص شده مصرف شوند. پس از اتمام داروها، نیازی به خرید خودسرانه دارو نخواهد بود.

افرادی که به استفاده از کلاه گیس عادت کرده اند، می تواند 2 هفته پس از کاشت آن را بدون چسب استفاده کنند که البته با ریزش موها و رشد مجدد آنها دیگر نیاز به کلاه گیس نخواهد بود.

برای کاهش تورم پیشانی می توان از کیسه آب سرد استفاده کرد و آن را چندین مرتبه بر روی قسمت پیشانی قرار داد. اگر میزان تورم پیشانی حاد باشد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند که با تشخیص او می توان با استفاده از داروهای قرص پردنیزولون یا تزریق آمپول دگزامتازون، تورم پیشانی را درمان کرد.

نظرات کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
با تشکر امتیاز شما می باشد
لطفا نظر خود را بنویسید